Gå till innehåll

osmos??


Hultis

Rekommenderade inlägg

Tjenixen på er alla!

Jag undrar om någon har lite bilder på en osmos anläggning, helst lite utförligt med lite text om hur det fungerar, hur det kopplas ihop med andrateknik grejerkanske? har läst en del på olika trådar men inget som har tilltalat mig tillräckligt för att jag ska begripa några % av det smiley29.gif

någon snäll figur som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med detta??

Mvh Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ST300.jpg

Osmos-filtret kopplas direkt en kallvattenledning. Kranvattenet leds först in i den lite genomskinliga delen som är partikelfiltret. Här försvinner alla nästan alla partiklar, efter detta leds vattnet vidare in till nedre vita behållare som är ett kolfilter. Kolfiltret tar bort klor och andra otrevliga ämnen. Sist går vattnet in till själva osmos-delen. Det är nu väldigt viktigt att både partikelfiltret och kolfiltret har fungerat bra. Kommer det in partiklar så täpper dessa igen membranet i osmosen. Om kolfiltret har släppt igenom klor så bryter kloret ner membranet....

Men vi antar att både partikel och kolfilter har fungerat bra... då pressas vattnet mot membranet och rent vatten och mindre rent vatten skiljs åt. Det kommer alltså ut vatten från två utgångar... det ena ska man slänga eller vattna blommor med och det andra är det rena vatten du ska använda till ditt saltvattensakvarium.

Osmos kopplas inte direkt ihop med någon annan teknisk utrustning.. för det mesta står den ju i ett badrum eller annat våtutrymme.. inte direkt vid akvariet.

Mvh

Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska du ha Hans!

jag kunde knappast fått en bättre beskrivning, många frågetecken har ju försvunnit nu iaf...

har storleken på sumpen och karet betydelse när man skall välja osmos eller är det bara hur mycket som dunstas bort pga hur starka MH man har?

Mvh Anders.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...