Hultis Postat 12 december 2004 Dela Postat 12 december 2004 Tjenixen på er alla!Jag undrar om någon har lite bilder på en osmos anläggning, helst lite utförligt med lite text om hur det fungerar, hur det kopplas ihop med andrateknik grejerkanske? har läst en del på olika trådar men inget som har tilltalat mig tillräckligt för att jag ska begripa några % av det någon snäll figur som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med detta??Mvh Anders Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 12 december 2004 Dela Postat 12 december 2004 Osmos-filtret kopplas direkt en kallvattenledning. Kranvattenet leds först in i den lite genomskinliga delen som är partikelfiltret. Här försvinner alla nästan alla partiklar, efter detta leds vattnet vidare in till nedre vita behållare som är ett kolfilter. Kolfiltret tar bort klor och andra otrevliga ämnen. Sist går vattnet in till själva osmos-delen. Det är nu väldigt viktigt att både partikelfiltret och kolfiltret har fungerat bra. Kommer det in partiklar så täpper dessa igen membranet i osmosen. Om kolfiltret har släppt igenom klor så bryter kloret ner membranet....Men vi antar att både partikel och kolfilter har fungerat bra... då pressas vattnet mot membranet och rent vatten och mindre rent vatten skiljs åt. Det kommer alltså ut vatten från två utgångar... det ena ska man slänga eller vattna blommor med och det andra är det rena vatten du ska använda till ditt saltvattensakvarium.Osmos kopplas inte direkt ihop med någon annan teknisk utrustning.. för det mesta står den ju i ett badrum eller annat våtutrymme.. inte direkt vid akvariet.MvhHans Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hultis Postat 12 december 2004 Författare Dela Postat 12 december 2004 Tack ska du ha Hans!jag kunde knappast fått en bättre beskrivning, många frågetecken har ju försvunnit nu iaf... har storleken på sumpen och karet betydelse när man skall välja osmos eller är det bara hur mycket som dunstas bort pga hur starka MH man har? Mvh Anders. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 12 december 2004 Dela Postat 12 december 2004 Kapaciteten på osmosen väljer du utifrån hur mycket och hur ofta du behöver nytt vatten.Man kan ju fylla ett 1000 liters akvarium med vatten från en osmos som producerar 30 liter om dagen... men vill man vänta så länge?Inte jag iaf... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.