Gå till innehåll

Skivanemon - ID och skötsel?


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Actinodiscus cardinalis,

Skötsel: gillar lite småmörka placeringar utan direkt stakt ljus. Väldigt lätt skulle jag säga, har inte ställt till problem för mig, en del har haft problem med Skivisar som trivs för bra, men jag har inte haft problem med mina.

Fraggning, den kommer att dela på sig själv med tiden, så det är ju det lättaste sättet att få fler av dem, har aldrig försökt att skära mina men borde nog gå bra det med, dom tål det mesta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har fraggat rhodactis genom att helt enkelt sätta en gummisnodd runt den över mitten, relativt hårt.. den delar sig då och blir två nya. Det borde fungera på de flesta arter av skivor så det kanske är värt att testa? Det värsta som kan hända är ju.... inget alls :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara på hur rhodactisen ser ut nu, med gummisnodden mellan båda,

men det är rätt lätt, om du kan få snodden runt stenen, jag tog en rhodactis från en sten, tog en liten fraggsten, höll rhodactisen mot stenen och drogen en gummisnodd runt typ två varv över mitten, den hamnade bredvid munnen men det kunde bli ett intressant experiment att se om det skulle bli två och den nya skulle få en ny mun, och det fick den :-)

Delade discosoma i tre delar med en gummisnodd också, det blev nya munnar på alla tre trots att bara den ena hade kvar "orginal" munnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid tar "gummibandsmetoden"? Min skivanemon är i storlek omkring 15cm i diameter fullt utslagen, så då är det inga problem. Men ihopdragen blir den omkring 3cm och ibland i form av en boll... Kommer inte gummibandet lossna då? Eller menar du att man ska skära bort en bit först som man SEN fäster med gummiband? Sen sitter min på en av mina bas-stenar, så jag kommer aldrig kunna få runt nåt gummiband runt hela stenen. Då blir det nog lättare att luta något mot den i så fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill skära och klippa i skivan så är gummibandet ett alternativ.

Fördelen är att: gummibandet håller den på plats så att den kan fästa på vad den nu ska fästa på. Skivan delar sig av "egen" vilja, alltså du tillfogar ingen skada genom att skära (osäker på varför det nu skulle spela någon roll men det känns bättre :P) det tog bara ett par dagar för den att fästa och sen dela sig. Om du drar åt gummibandet tillräckligt hårt så kommer den inte kunna lossna när den drar ihop sig på natten.

bild:

post-4711-14468920420829_thumb.jpg

Dålig kvalitet pga mobilkamera (sambon fick med sig undervattenskameran bort över helgen)

Den till höger är den nya skivan, med ny mun (munnen delades aldrig, den skapade en egen). Den är ihopdragen på bilden men annars är de båda lika stora, de har stått så i ca 1 månad nu. Gjort så med discosoma också, dock i tre delar den gången.

Tillägg: rhodactisen var ca 4-5 cm fullt utslagen när jag delade den, båda är nu ca 3 cm i diameter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...