Gå till innehåll

Bearbeta rostfi plåt


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har suttit nu med min belysningsramp halvfärdig och behöver nu göra det som är kvar till installationen. Bland annat så handlar det om att jag måste kunna öppna hål i den 0,7mm tjocka rostfria plåten som den är byggd av.

Bland annat så ska jag ta upp mindre rektangulära hål (har för mig att de hadde måtten 25x18mm) till lysrörssocklarna. Jag har fått reda på att hål av dessa mått öppnar man lättast med en dremel och kapskiva. Men vilken kapskiva funkar bäst? Jag har hittat glasfiberförstärkt skiva och diamantskiva (båda finns på classe). Jag kommer inte ens försöka med någon lättare skiva då dessa med största sannolikhet knappt kommer kunna göra märken i plåten.

Hålen till fläktarna blir ju desto större (har fyra stycken 92mm-fläkar) så de hålen öppnas väl lättast med nibbler... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det skulle vara av intresse för framtida användare att få svar på denna fråga så kan jag säga att det gick alldeles utmärkt att använda en armerad kapskiva för att öppna upp hålen. Se till att hålla kapskivan rakt i hålet så att den inte slits från sidan utan bara från yttre kanten så att säga, annars går den åt mycket snabbare. Resultatet kommer snart kunna skådas i min blogg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...