Gå till innehåll

Utan sump? och lite annat


söndag

Rekommenderade inlägg

Hej hej!

Jag har i många år haft sötvattensakvarium och nu har jag blivit sugen på att prova salt. Än så länge har jag bara hunnit läsa på litegrand och något saltvattenskar kommer det inte bli på åtminstone några månader. Här är tre frågor som surrar i mitt huvud just nu,

1. Kan man ha ett saltvattenskar utan sump? Vad finns det för några nackdelar med att göra så och vad ska man tänka på?

2. Vad menas med "levande sand" och är sådan bra att ha?

3. Var får man tag på alla saltvattensgrejer (inkl. fiskar ) när man som jag inte bor i närheten av någon "saltvattensaffär".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. går bra, bara att man ser all teknik. Om du inte gömmer de i ett teknikfack

2 Levande sand/sten är porös sten med massa mikroorganismer, smådjur i. bra för nedbrytningen av skadliga ämnen..

3 finns ju massa internettbutiker.. Siskar blir kanske lite svårare. men du får åka på en liten fiskesemester til en akvariebutik. går kanske att köpa sånt över nätet med, osäker..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. går bra, bara att man ser all teknik. Om du inte gömmer de i ett teknikfack

2 Levande sand/sten är porös sten med massa mikroorganismer, smådjur i. bra för nedbrytningen av skadliga ämnen..

3 finns ju massa internettbutiker.. Siskar blir kanske lite svårare. men du får åka på en liten fiskesemester til en akvariebutik. går kanske att köpa sånt över nätet med, osäker..

Tack så mycket för svaret.

Kom på en till fråga; hur fungerar en skummare? Har inte riktigt förstått det ännu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3. Arken inne på Birsta ska börja ta in saltvattensfisk och dylikt har jag hört ryktesväg, annars så finns de ett par stycken nere i Sundsvall som brukar åka ner till Sthlm och även upp till Umeå, och ifall jag å tjejen ska ner nått så kan ju ja höra me dig om du vill me :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redan skickat PM.

Men om du inte läst det så gör det.

Kan vara lättare att komma hem till mig och titta lättare att förklara och visa.

Vid uppstart kan jag även ha något att donera.

MVH.Ted

PS:Akta dig för Daniel (Nordin) han är lite skum.Hehe :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...