Sultanen Postat 10 december 2010 Postat 10 december 2010 Står i valet mellan att starta upp en 30L kub och ett litet 12L kar (med lika stor sump).Jag känner att det hade varit roligt att ge förutsättningar för att kunna hålla stenkoraller i karet vilket leder mig in på frågan: Vilken belysning skulle krävas över karen för att kunna hålla stenkoraller?Belysningen jag har att tillgå är 18W PC till 12L karet(misstänker att det här är för snålt?) samt att jag har alla komponenter till att bygga en 70W MH belysning till 30L kuben.Bortse ifrån att värmen är ett problem, kommer givetvis se om jag kan få det att fungera innan jag drar igång.. Det relevanta är väl i så fall hur pass nära jag måste ha min MH till 30L kuben?En bild på de båda kandidaterna: Citera
_Manne_ Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 en liten LED ramp av något slag kanske hade funkat utan att värma karet förmycket.. kolla runt lite o se vad du kan hitta.!mvh manne Citera
Sultanen Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 Jag ville ju att vi skulle bortse ifrån värmeproblemet just nu Grundfrågan är vad jag klarar av att ha i karen med den belysningen jag har tillgång till? Citera
_Manne_ Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 med 70w mh'n så kan du hålla stenkoraller.. sen hur högt du ska ha den hänger på reflektorn , för ljuset ska ju helst komma i akvariet , inte runt om.ska du prova 70ian så se till o ha en bra lampa osckså.mvh manne Citera
Sultanen Postat 11 december 2010 Författare Postat 11 december 2010 Tack för svaret!Blir väl antagligen en 14 eller 20k MH, vad korallerna nu föredrar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.