Gå till innehåll

nu har jag vågat mej på saltvatten misstag ?


peka

Rekommenderade inlägg

jag har för ett par veckor sen köpt ett clownhotell som har varit igång i 2 år. Tog lite tester i dag som inte va så bra hade 0,2 ppm nitrite och 100 ppm nitrate . kan det ha att göra med att det ligger ca 5cm sand i akvariet som tydlign aldrig är rengjord

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sanden är nog inget du skall använda. Sug ut lite vatten och plocka ur stenen. Efter det tar du bort all sand och gör rent hela karet. Lägg i ny levande sand med kultur i om du får tag på det.

Om inte så kör utan tills du får tag på ny bra sand. När du byter så pass mkt vatten så kommer du även få iordning på mkt av nitrat problemet.

lägg gärna i lite bakterier i i akvariet med. Det finns att köpa i många webb butiker och kanske även i din lokala butik. Finns massa saker man bör tänka på och göra men gör du detta så har du iaf kommet en liten bit på väg.

Välkommen till saltträsket föresten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första du ska göra.är.att ta det lugnt! Så länge inte invånarna i karet ser döende ut vill säga. Jag har gjort nästan precis samma sak som dig - köpte i våras ett kar på 180L och behöll vatten och sand. Karet hade på tok för lite cirkulation LS och belysning (men jag visste inte bättre då). När jag mätte så hade jag sämre värden än dig i vattnet. Det tog mig en rejäl renovering att få ordning på det, men idag är mina värden okej!

Jag tänkte lista vad jag gjorde för förändringar och även varför, MEN att det funkade för mig är tyvärringen garanti för att det ska funka för dig...

1. Jag uppgraderade cirkulationen (kanske inte aktuellt för dig då jag har för mig att det följer med ganska bra cirkulation till clownhotellen)

2. Jag skaffade en sandvändande sjöstjärna som skulle få röra runt i sanden så det inte skulle samlas.skit i sanden.

3. Jag köpte på mig en större skummare (som idag inte ingår i mitt system utan sitter i ett separat kar för tillfället) och ganska mycket mer levande sten (började med knappt 10 kg och har över 30 kg idag). Skummaren var tänkt att kunna ta hand om den skit stjärnan eventuellt skulle få upp och stenen hoppades jag skulle kunna bilda tillräckligt med bakterier för att effektivisera kvävecykeln (då jag fortfarande också fick utslag på Nitrittestet... Nitrit i vattnet kan dessutom ge ett missvisande Nitrattest).

4. Inget av ovanstående gav någon större skillnad men jag tror definitivt att de hjälper till idag! Dwn fjärdw åtgärden på listan är delvattenbyten. Detta gjorde jag regelbundet från det att jag upptäckte mina katastrofala värden. Det var dessutom endast vid vattenbytena som jag kunde se förändring på Nitratet.

De ovanstående punkterna hade inte fått mig i hamn så jag beslömt mig för att renovera hela karet, vilket tog mig 3 dagar (för jag byggde om möbeln, installerade en.ny bakgrund och gjorde lite andra förbättringar. Det jag gjrde för att understödja kontrollen av värdena var:

5. Jag tömde karet helt och hållet och använde vattnet i ett antal plastbaljor för att mina djur skulle överleva. Därefter gjorde jag ett 100%-igt vattenbyte (jag behöll alltså inget av det gamla vattnet denna gången).

6. Jag gjorde en ganska "luftig aquascape" för att utnyttja ytan på den levande stenen så optimalt som möjligt. En av mina streamers är riktad in bakom stenen för att förhindra att jag har några områden i karet helt utan cirkulation.

7. En del av det gamla vattnet använde jag till att skölja igenom den gamla sanden. Där fanns MYCKET skit! Efter att jag lagt i den gamla sanden täckte jag den av ett lager med ny levande sand (har för mig att det var en påse på 10kg.

Jag tror jag fått med allt. Idag har jag ett Nitrat på omkring 2 (rör sig knappt) och Nitritet går inte hitta något!

Idag gör jag 10%-iga vattenbyten i månaden. Det jag har problem med nu är istället låga mineralvärden... I framtiden kommer jag även ha ett refugium som kan hjälpa till att ta hand om både nitrat och fosfat om man skördar makro-algerna där med jämna mellanrum.

En sak till... Hur ser det ut med bäst före-datumen på testerna?

Lycka till!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...