Gå till innehåll

Korall-Tuff


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Ja den skall visst vara väldigt porös.

Faxe é inte porös som denna. Vet inte om denna "sten" är tryckt eller om det är en naturell sten.

Tryckt menar jag med att de satt ihop den själv. Den skall visst vara nån slags korallkross.

Eller om det är en naturlig sten mer som en fosil

Men men vad vet jag mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, den kanske skulle funka som en välldigt bra levande sten! Jag håller på att införskaffa LS nu men har inte hittat något bra pris.

Funderar dock på att testa med 50/50 Levande faxe och levande sten, ser det mer som ett experiment, funkar det inte så har man ju inte förlorat några stora pengar och kan lätt byta faxen!!! Jag menar 8sek/kg är ju snuskigt billigt.Jag planerar inte att sätta in fisk på ett bra tag!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som sett någon bild på denna korall-tuff sten?

Är faxekalksten nödvändigt pga vattnetskvalite eller är det bara ett substitut för levande sten?

Blir gammal levandesten "urlakad" på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske vore på plats att läsa en bok cremedaz (talar av erfarenhet), men nej faxe är inte NÖDVÄNDIGT för vatten kvaliten. Faxe kan användas somutfyllnad, men den kan aldrig hålla så mycket nyttiga bakterier som riktig LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vi håller på att ta in denna "korall-tuff" (koralltuRf?) Kan kika lite noggrannare på den när den anländer. Tror tyvärr inte att vår leverantör vet någonting om stenens egenskaper i saltvatten. De kallar den "spaghetti".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

C.caeo: Jag tänkte i det närmaste på om faxekalken kan vara nödvändig för att hålla ph värdeosv på rätt nivå?

Men levandesten är väl uppbyggt av kalk det med?

Jo,jag ska försöka hitta en bra bok angående detta,men det finna ju bra experter man kan fråga om råd på detta forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har märkt att ph-värdet stiger med faxe! Så man kan se det som att faxet höjer ph-värdet, jag vet därimot inte hur länge detta verkar så man ska nog ta det litte lungt med faxen så man inte får för högt ph-värde.

Närtror du denna mystiska "spaghettisten". Och vart har du/ni er butik? Vad kommer den att kosta perkg?

Jo det finns mycket kunniga personer på detta forum!

Är ju själv en grönjölling inom salt. Och det bästatipset jag har fått ärTÅLAMOD!!! smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoj! Hittade denna koralltuff i en liten nyetablerad sötvattensaffär här i Karlskrona av alla ställen. Stenen ser väl konstgjord ut, de har överdrivet naturligheten på något sätt. Ser ut som massa döda koraller ihopfogade av korallkross till ett större block kan man nog säga...om ni vill kan jag gå in och plåta stenarna han hade där imorgon.

Var inte överdrivet billigt, 45kr/kg men han avrundade nedåt iafSåg dock ut att vara tämligen porös,även om den kändes relativt tung...kan tänka mig att den funkar tämligen bra som LS-substitut/komplement.

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...