Gå till innehåll

Dosering av Magnesiumklorid


kallehornstrom

Rekommenderade inlägg

Jag doserar calciumklorid enligt detta recept: http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php#5

Nu har Mg sjunkit så pass att det är dags att dosera. Kruxet är att jag bara har Magnesiumklorid att tillgå. Vad jag förstår så riskerar cloridjonkoncentrationen att bli för hög om man kör CaCl + MgCl varför man istället ska blanda MgCl och MgSO4.

Min fråga är om det inte räcker med ordentliga vattenbyten för att hålla kloriden på en rimlig nivå? Just nu byter jag ca %35 varannan vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget du behöver tänka på. Kör i mg cloriden ihop med Ca. För att balsera allt så kan du få öka på dosen med Natrium hydrogen karbonat (Bikarbonat) en del för att få balans på possetiva samt neg joner.

Här har du en länk till där cleas a förklarar en del om joner mm.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37401

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar ingen större roll om man använder MgCl eller MgCl+MgSO4, det blir inbalanser hur som helst... Magnesium behöver man dock tillsätta såpass sällan att det egentligen inte är nåt problem.... Skulle dock inte rekommendera att köra det i de vanliga Balling-vätskorna då man hur man än gör det får en inbalans, även om denna inte är skadlig om man sköter sina vattenbyten. De inbalanser som sker är antingen att man får för mycket kloridjoner, om man tillsätter MgCl utöver Balling classic inkl. NaCl-fritt salt, eller ett skifte i Ca/Alkalinitet förhållandet, om man byter ut en del av CaCl mot MgCl.

Det sättet jag kör på nuförtiden är Balling classic och så tillsätter jag Magnesium vid behov med hjälp av ett jonbalanserat magnesiumtillskott.. Enda skälen att använda MgCl eller MgSO4 är enligt mig om man låtit magnesiumunderskottet bli såpass stort i ett riktigt stort kar att de jonbalanserade magnesiumtillsatserna blir för dyra för en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...