Gå till innehåll

Bygge av ytavrinning?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Undrar lite om hur man ska få till en bra ytavrinning på mitt nya akvarium... Är i början av planeringsstadiet.

Har läst "Gege's 250 liters mjukis kub" tråden och blivit inspirerad av hans lösningar.

Tanten är att 8-10cm framför bakrutan placeras en glasskiva som är 5-6cm lägre än akvariet är högt och sedan sätta en kam på den. I samma skiva borras två hål i uppkanten, ett till höger och ett till vänster. Dessa ska vara utlopp för retur och ett closedloop system med en uv.

I botten av ytavrinnings delen borras 4-5 hål. tre 25mm för retur och tillopp till closed loop samt två 32mm rör som ska vara hävert till sumpen och katastrofrör. Eventuellt ska ett hål till borras för att mata en skummare med vatten.

Vet inte om det är görbart att borra 6 så stora hål i ett akvarie ca80cm brett men så var tanken...

Med kranar på både returrör från sump och hävert från ytavrinning tänker jag ställa flödet mellan sump och akvarie samt få till en bra nivå i ytavrinningen.

Nu till frågorna. Hur höga ska man göra rören i ytavrinningen? Hur ska man tänka? Ska jag fundera ut ungefär vart jag vill ha nivån och sedan göra röret till sumpen nån cm lägre och katastrofröret typ 10cm högre? Till det eventuella closedloop systemet behövs väll knappast nått rör alls va? Sen om jag ska ha en hävertmatat skummare. Ska du det röret vara lite lägre än röret som går direkt till sumpen??

Hoppas ni förstår hur jag menar och vad det är jag frågar efter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...