Gå till innehåll

Ulva sp.


frepet

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Verkar som jag har sådana här alger http://eng.reeflex.net/tiere/3377_Ulva_sp..htm i mitt relativt nystartade kar (startades i mitten på oktober 2010). De växer ganska fort och ser inte så kul ut när det blir mycket, dock är de ganska lätta att rycka bort men det bli ju en del jobb så jag kommer nog tröttna lite på det om jag skall skörda den minst en gång i veckan.

Fick inte ihop ett jättebra sammanhang av informationen i länken jag bifogade när jag översatte den med google translate så jag gjorde en snabb googling men hittade inte så mycket information om den, så jag tänkte att jag frågar här och ser om någon har koll.

Är detta en alg som kommer att försvinna av sig själv med tiden, eller måste man bekämpa den för att den inte skall ta över hela karet? Lite av den algen stör mig inte så mycket utan det kan nästan vara ett litet trevligt inslag i karet. Finns det fiskar eller lägre djur som gärna äter den så man man kan kontrollera mängden på det viset? Kom gärna med förslag i så fall.

Mvh

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ulva är i många fall en uppskattad makroalg som kan hjälpa dig med export av nitrat och fosfat! Jag gjorde själv ett försök med att plantera in, men misslyckades. Algen ska förresten gå att odla och sedan kunna serveras även till människor. Jag hann tyvärr aldrig testa själv. Om du har sump/refugium så kan du försöka odla upp dessa alger där för att dessutom förhindra eller hålla tillbaka tillväxten av andra alger. En utmärkt föda till vego-fiskar.

Jag får gratulera till liftaren, och vill du inte ha den kan du ju alltid säga till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de snabba svaren grabbar! :smiley20:

Jag kommer låta algen vara om den inte växer helt okontrollerat då.

Samma dag som jag startade tråden var jag och handlade en liten Zebrasoma Xanthurum och den betar redan på algerna så det blir väl bra tillskott till firren då. :) Skadar ju inte om algen hjälper till att hålla värdena nere heller för den är ju inte direkt ful, det är bara det att jag inte vill att den skall täcka alla stenar. hehe

Tack igen för informationen.

Mvh

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...