Gå till innehåll

Phytoplankton


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

När man är inne på reefmagazine och läser lite olika artiklar om månadens akvarier eller annat så ser jag rätt ofta att "over there" odlar man phytoplankton själv. Min fråga lyder: Är det någon på forumet som gör det? Och om så är fallet så skulle i alla fall jag vara intresserad av era erfarenheter. Gärna lite om hur man gör, vad man behöver och om positiva effekter (om sådannafinns, men jag tar det för givet)osv.

Jag har kollat runt lite men inte hittat nån info om var man kan köpa kulturer (jag antar att man börjar så) i Sverige.

Tacksam för tips.

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag odlar både phytoplankton och rotifers sedan 6 månader tillbaka. Det är i och för sig inget svårt, men det kräver ganska mycket tid eftersom sterilitet är en förutsättning för att lyckas.

Vanligast är att man odlar kulturerna i plastflaskor på ca 2 liter. Vad man behöver är flaskor, belysning ( billiga lysrör ), luftpump. Man tillsätter näringslösning till phytoplanktonen och belyser kulturen. Efter ca en vecka delar man på kulturen och får på så sätt fler. Rotiferer föder man också lätt upp i flaskor. Bäst är att föda upp rotifers på phytoplankton. Om du vill odla själv råder jag dig till att köpa någon bok om planktonodling. Finns ett par olika varianter.

Matar mina koraller dagligen med både phyto- och zooplankton och har märkt massa positiva effekter som ökade naturliga zooplankton, mysis, filterdjur etc i akvariet, lägre halter av nitrat, ökad tillväxt på koraller mm.

Jag köpte mina startkulturer i London och de kostade ca 150 kr för phyto och ca 180 för rotifer.

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...