Gå till innehåll

190l Juwel projekt


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Nu har jag lekt färdigt med mitt lilla proreef på 64 liter och satt igång med ett 190l Juwel hörnkar. Har fått kanon hjälp från Akvarie Leasing med borrning, bygga sump etc.

Just nu håller jag på att provköra lite teknik för att hitta en optimal ljudvolym i mitt vardagsrum :) Har lite problem med att få skummaren att vara så tyst som möjligt. Det är framförallt pumpen som för ett satans liv även fast jag satt den på gummifötter och ser till att den inte ligger emot något. Får också en hel del mikrobubblor.

Just nu testkör jag karet med vanligt vatten bara för att testa all teknik.

Någon som har några bra stalltips på bra tysta skummare?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har äntligen fått en efterlängtad leverans av LS som åkte i karet nu i helgen. Kika lite på nybörjar artikeln "Mina erfarenheter av att starta upp ett saltvattensakvarium".

Är det verkligen nödvändigt att byta så mycket som 50% av vattnet varje vecka under inkörningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va det som gjorde mig en smula förvirrad :) när jag läste artikeln:

8) Byt varje vecka hälften av vattnet samtidigt som man tar bort smuts och dött material som samlats på botten.

Jag bytte inget vatten i mitt 64L förrän i sista fasen när Nitrite va nere på nära noll., antar att man ska städa upp allt lik som faller ur stenarna (döda små krabbor mm).

Jad hade grymma poblem med mikrobubblor tills stenen åkte i då försvann dom och det blev även behagligare ljudnivå, jag klagar inte:) blev bara något förvånad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Håller på att köra in LS, nu efter 2 veckor kom en rejäl nitrit spik, han knappt droppa färdigt testet innan allt blev tok rött :)

Det jag funderar lite över är vad som egentligen överlever, stenen var inte kurerad och kom i plomberade lådor med massor med liv (krabbor mm), klarar dom så här höga halter av ammonium och nitrit eller är det en naturlig del av processen att det mesta dör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu verkar inkörning vara klar, nitrit gick ner från max till min på knappt en vecka, jag hade förväntat mig höga nitratvärden men det är lågt. När jag körde igång mitt Proreef 64 så hade jag mycket högt nitrat efter inkörning.

Någon Teori varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tjena,

Nu har jag lekt färdigt med mitt lilla proreef på 64 liter och satt igång med ett 190l Juwel hörnkar. Har fått kanon hjälp från Akvarie Leasing med borrning, bygga sump etc.

Just nu håller jag på att provköra lite teknik för att hitta en optimal ljudvolym i mitt vardagsrum :) Har lite problem med att få skummaren att vara så tyst som möjligt. Det är framförallt pumpen som för ett satans liv även fast jag satt den på gummifötter och ser till att den inte ligger emot något. Får också en hel del mikrobubblor.

Just nu testkör jag karet med vanligt vatten bara för att testa all teknik.

Någon som har några bra stalltips på bra tysta skummare?

--Mats

Lite sent kanske, men jag hade samma problem - Köpt ny luftpump, RENA 101 som går mkt. tyst. Skummare har jag placerat i JUWEL:s inbyggda filterdel, min skummare får plats och sitter perfekt mot lysrör på höjden. Doppvärmare har jag också i denna plast filterbehållare. Själva filterbehållaren tänker jag dölja med levande sten & även mina Streamer pumpar. mvh Peter i GBG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...