Gå till innehåll

Mat till strejkande Naso


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har någon nåt förslag på vad jag ska ge min Naso? Han äter en del alger, men tar inte foder. Har provat räkmix, artemia, rom, DrBasslers, spirulinaflingor, norialger, och även en del pellets. Inget passar.

Han var i dåligt skick när han levererades till mig *grrr* men problemen med fenor och gälar har löst sig, me jag är orolig över hungerstrejken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Naso var oxå lite kinkig ibörjan, men han käkade alger från några ställe, jag tog Nori fäste på en sten och lade precis där han brukade ta alger från stenen, efter ett tag käkade han av den. Sen flyttade jag succesivt norin till vanliga matstället och det dröjde inte länge förren Nason blev en av dom ivrigaste firrarna i karet.

MattiasN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en bra ide. Jag testar. Han verkar ju inte ha helt och hållet magpaj eftersom han intresserar sig för alger. Nu har han fått sällskap av en ursnygg Acanthurus tennenti, och den hade inget fel på aptitet. Jag matade lite när jag introducerade honom för att ingen skulle vara dum, men han åt allt själv i samma sekund han kom ur påsen:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett tips är att sätta i klämmor med sugpropp i akvariet och fästa maten vid dessa. så kan han/hon ta den tid som behövs. Julian Sprung har ju kommit ut med 3 olika sorters torkade alger "Julian Sprungs' seaveggies" som nog kan funka bra. butiker kan beställa genom TMC i england.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har jag på jobbet, men han tyckte den var äcklig. Jag har iallafall lärt mig att inte göra avkall på regeln att inte köpa något som jag inte SETT ÄTA!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt Julian Sprungs Seaveggies på ZooGiganten i Lomma. Mina kirurger älskar det. Min gula, Z Flavescens, vägrade de första dagarna men kanske för att han såg alla de andra käka det så tog han det också till sist, och nu är det en jäkla fart på alla när det är utfordring. T o m clownerna käkar det. Dvärgkejsare som loriculus och Blåhuvad Kejsare äter med lika stor aptit som Naso Literatus, Hepatus, Xanthurus och Flavescens. Det fordret kan jag rekommendera. Finns i flingform. Jag blandar det med artemia och annat djupfryst vid utfordringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper mina nori alger i en aseatisk butik för 12kr packen.

Det är samma blad man lindar in Sushi i =)

Men man ska se till att man inte får de med kryddor i !

Men det fungerar skitbra har kört med det i 2 år nusmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
Guest Martin Lödde

Min Naso matvägrade också i början men sedan fick jag ett tips om att ge den maskrosblad och det är han helt tokig i.smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...