Gå till innehåll

DSB råd?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hoj allihopa!

Hade tidigare tänkt köra mitt 50L hex med en 50L sump med DSB under men beslutade mig i dagarna för att sälja det karet och skaffa ett 125L(50x50x50) istället. Har nu lite bryderier hur jag ska göra, vill inte ha någon separat sump utan kör en skiljevägg i bak på karet. Problemet är väl att jag skulle vilja ha i en DSB då jag inte vill ha någon skummare men ändå någorlunda mkt fisk(typ 2 clowner,2 clowngobies,1 annan goby).

Ska jag då köra DSB i karet(50x40) som blir svårbytt, i sumpen(50x10) vilket blir litet eller helt stryka den och byta vatten oftare istället/köra mindre fisk? Någon som har någon åsikt om detta?

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB på en yta som är 50x10 är nog ingen höjdare, maskarna i sanden dör oftast då de stöter på glaskanten det är därför Dr.Ron rekomenderar en yta som är minst 50x100cm nu kör jag själv på en mycket mindre yta med gott resultat men kanske skulle det fungera bättre med ännu större. Att starta upp en DSB är nästan dyrare än att skaffa en skummare om man inte lyckas hitta billig sand. Jag tycker inte man ska skippa skummare men det är bara vad jag tycker, nu när jag varit borta en vecka så hade skummaren inte fungerat korrekt och det märktes direkt, så skummaren är hjärtat i mitt system. Om du ska köra dsb så kör i hela karet men den kommer se skitig ut innan den har kommit igång, här i sverige är det svårt att få tag på lämpliga DSB rengörare, i USA kör de med en snigel som lever på sanden och rengör den men jag har inte hittat den i sverige =/ Det bästa är om du kan köra en separat sump ändå, är det helt omöjligt?

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden är löst,problemet är väl att få den levande. Trodde inte man skulle använda skummare om man hade DSBermm.gif

Vet inte riktigt hur jag ska få sanden ren ännu,räknar med att DSB-branschen borde ta sig hit till sverige för eller senare =)

Ska se om man inte kan få någon att importera såna sniglar iaf...fighting conch tror jag de hette....

Grejen är väl att om jag kör separat sump så kommer det dra iväg rätt mkt i kostnad,måste ha en till pump,nån snygg sand att ha i karet,ett sumpkar osv. Iofs har jag ju skaffat sommarjobb nu så jag ska ta och fundera på det...tack för råden iaf!

Förresten,tror jag skickade ett meddelande till dig angående DSB,vet inte om jag fick iväg det någon gång, undrade iaf om jag skulle kunna få köpa något kilo eller så av din sandbädd för att så min? Verkar vara sjukt svårt att få tag på bra levande sand....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Messet har jag svarat på nu.

DSB ersätter inte skummare, skummare är alltid bra, väldigt bra tycker jag! sanden kan du få levande med levandesten eller levandesand, med min sand som startades med levande sten får man tyvärr inte samma djur fauna.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...