Gå till innehåll

ytavrinning


Reefen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag skall snart dra igång ett nytt projekt som passar oss lite bättre och kommer då bygga nytt kar. Tänkte karet skulle få måtten 1400x700x650mm ca.

Placeringen utav karet gör det möjligt att ha ytavrinning i det högra hörnet framifrån sett och då kanske bygga som en liten låda över hela karets bredd ? Sen låta returerna från sumpen komma ut på varsin sida ovankant sett. Eller är det fel tänkt ? Är det bättre med avrinning i mitten och circulationspumpar mont. sedan på denna ?

Hittade en gång här på forumet en som hade byggt kanon ytavrinningsbox inne i karet och har för mig det var dubbla pvc som gick till sumpen. Hoppas någon har vilken länk det kunde vara eller tips på hur man får en så tyst avrinning som möjligt. Man vill ju inte ha avlopps slurpet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du bygger boxen är en smaksak. Hur akvariet ska stå i rummet och hur du vill ha inredningen bestämmer placering och utformning

Ja valde en box längst bak imitten av karet.

Valde oxå att borra i botten för att slippa rördragning bakom akvariet som man får om man borrar i bakrutan tex. Två hål till sumpen och ett för returen.

Två rör ner till sumpen funkar bra tycker jag. En kran på det ena som man stryper så att det sväljer 99.9% av det vattnet returpumpen pumpar tillbaka till akvariet. Detta är häverten. Det andra röret ska ta det lilla som blir över. Ju mindre destå tystare...

Lite skval kan det ändå bli men inte slurpen som det blir med bara ett rör....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok har du satt det andra röret till sumpen som du inte har kran på lite högre upp då ? Och använder det som en liten extra "försäkring" om det första röret skulle täppas igen ?

Rätta mig om jag har fel. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok har du satt det andra röret till sumpen som du inte har kran på lite högre upp då ? Och använder det som en liten extra "försäkring" om det första röret skulle täppas igen ?

Rätta mig om jag har fel. =)

Jupps. Helt riktigt. röret som går till häverten är ca 10-15cm och den andra ska vara så högt som du vill ha nivån på o boxen. I mitt fall ca 2-3 cm under ytan i karet för att minimera plask från ytavrinningen.

Fast jag har valt att sätta kranar på båda rören och på returen för att kunna stänga av sumpen helt vid tex rengörning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...