Gå till innehåll

Funktion på vitt / blått ljus ?


vondraggen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Håller på med mitt första saltkar och nu är saltvatten och alla tekniska prylar igång. Nästa inköp blir lysrör. Vitt och blått sken på lysrör.

Vad är fördelar / nackdelar med dessa olika ljus. Ska vitt ljus sitta längst bak eller längst fram ?

Växer levande sten bättre med vitt ljus eller blått ljus ?

( jag har plats för 4st. 30 W idagsläget ) 3-4 timmar solsken från sidan, när väder tillåter.

Tack på förhand ! Peter i GBG :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera trådar på ämnet, men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med de knappa kunskaper jag har (det finns många på forumet som besitter otroliga kunskaper på området).

Den levande stenen i sig växer inte och är således inte heller beroende av ljuset. Däremot är en massa andra saker det som alger och koraller. Inget illa menat, men vill bara förtydliga, för om du inte tänkt ha organismer i karet som är beroende av ljuset, så spelar det inte så stor roll.

Blåa lysrör är tänkta att de ska kunna efterlikna ljuset som finns på lite större djup i de verkliga reven. Om man vill gå in på djupet så får man börja leta efter vilka våglängder som är aktuella för korallernas symbiotiska alger. Det finns dessutom en uppsjö av olika lysrör som du kan använda, och priset skiljer ofta mer än effekten (enligt min erfarenhet).

Fördelen med ett blått rör är att man får ut mer av de eftertraktade våglängderna (ur koralltillväxtsynpunkt) per förbrukad effekt, än om man skulle använda sig av vita rör. Tyvärr framträder inte fiskars och korallers färger på samma sätt om man använder bara blått ljus.

Hoppas det gav dig lite mer klarhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera trådar på ämnet, men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med de knappa kunskaper jag har (det finns många på forumet som besitter otroliga kunskaper på området).

Den levande stenen i sig växer inte och är således inte heller beroende av ljuset. Däremot är en massa andra saker det som alger och koraller. Inget illa menat, men vill bara förtydliga, för om du inte tänkt ha organismer i karet som är beroende av ljuset, så spelar det inte så stor roll.

Blåa lysrör är tänkta att de ska kunna efterlikna ljuset som finns på lite större djup i de verkliga reven. Om man vill gå in på djupet så får man börja leta efter vilka våglängder som är aktuella för korallernas symbiotiska alger. Det finns dessutom en uppsjö av olika lysrör som du kan använda, och priset skiljer ofta mer än effekten (enligt min erfarenhet).

Fördelen med ett blått rör är att man får ut mer av de eftertraktade våglängderna (ur koralltillväxtsynpunkt) per förbrukad effekt, än om man skulle använda sig av vita rör. Tyvärr framträder inte fiskars och korallers färger på samma sätt om man använder bara blått ljus.

Hoppas det gav dig lite mer klarhet.

Tackar, Fiskarnas färg träder bäst fram i vitt sken och blått sken är fördel för koralltillväxt. Blåa rör längst bak isåfall. // Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...