Gå till innehåll

Juwel 100 liters


Tedd

Rekommenderade inlägg

Hej, alla på saltvattensguiden. Ni måtte tro att jag är galen, men jag ska göra min andra uppgradering en gång till trots mitt lilla äventyr i saltvattenslivet.

Jag var inne en runda på blocket.se och fick se nåt jag aldrig har skådat. Det var ett Juwel Rio akvarium med möbel för 1000kr! Av impulsköp så satt jag med karet i köket 1 timme senare, hehe.

Så nu gott folk står ett Rio med en vattenvolym på 103 liter fick jag det till och puffrar till sig till att bli mina clownfiskars nya hem.

Mitt aquael pumphuvud fick åka i igen för att hjälpa till med cirkulation. Så det blir nu denna pumpen med 1100l/h och sen min koralia 2 som gör 2300l/h, det blir asså 3400l/h och detta ger att akvariets vatten förflyttas 27 gånger eller nåt i timmen.

Tänker köpa 5 kilo mer levande sten när karet är redo för detta.

Tack för mig och här kommer bilder.

post-5764-14468921701918_thumb.jpg

post-5764-14468921702113_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, guiden. Jag sitter och försöker hitta svar på internetet, men det är inte så lätt.

Så här ligger det till:

Mitt lilla 40 liters kar står nu med sina 40 liter vatten och har levande sand och levande sten.

Som ni vet köpte jag ett 100 liters kar för ett tag sen och har nu blandat saltvatten i det. Nu är frågan vad ska jag göra?

Jag har varit och köpt en påse med 4 kg mer levande sand och har då totalt 8kg levande sand och köpte 5 kg sten så har cirka 10 kilo levande sten nu.

Vad kan jag göra? Ska jag göra A eller B

A. Jag tömmer akvariet på vatten så att cirka 60 liter saltvatten är kvar, sen så tar jag och tar ut fiskarna och mina andra djur ur mitt lilla kar och lägger i ett annat kar, sedan lägger jag i påsen med levande sand och sen den levande sanden från mitt lilla akvarium och sedan levande stenen och vattnet.

B. Jag lägger i den påsen med levande sand jag har köpt i akvariet och sedan börjar en ny akvarieprocess från noll.

Vad ska jag göra?! Tacksam för er hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så det är asså rätt lugnt med det nya saltvattnet då? Jag tänker på mina turbosniglar, min lokala handlare sa att de var känsliga för för rent akvarium.

Jo, det är tanken att allt ska hoppa i det stora karet.

Den stenen jag har köpt är mycket väl inkörd, i alla fall i "sump" där mina lokala handlare har sin levande sten och den har legat där i flera månader, om inte år.

Jag har gjort som så nu hittills att jag hällde ut min nya påse med grus i akvarium, väldigt skitigt blev det så jag tänker låta karet gå tills vattnet kanske blir något bättre. La också i nåt kilo levande sten i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, tänkte skriva lite vad jag har gjort.

Nu har jag två bilder att ladda upp, det säger det mesta om vad jag har gjort.

Jag gjorde som så att jag hällde ut 30 liter från det nya karet ut i avloppet, sen sparade jag 10 liter i en spann. La i den levande stenen i det nya karet, såg noga till att ingen grus låg under stenarna för risk för stenras, sedan tog jag och hällde i 5 liter vatten från mitt förra och la i ett mindre akvarium, det akvariet som jag "startade med".

La i fiskarna och djuren där med en pump som syre satte vattnet för göra det mindre jobbigt för djuren.

Hällde i vattnet utan att riva i sanden, sedan var det som Laggeman sa att jag "vaskade" gruset och spred över karet, installerade min utrustning och sedan lät karet gå nån timme för att få vattnet lite klarare.

Sen tog jag och gjorde "inkoppning" i lite mer än en timme innan djuren åkte i, sen släckte jag belysningen så att djuren får vila sig från denna hemska dagen de fick vara med sig om.

Jag hoppas verkligen dem klarar sig nu, mina små vänner. Räkan är den jag är mest skeptisk mot, är ju känsliga.

Mer bilder kommer nog på söndag, ska jobba!

post-5764-14468921703606_thumb.jpg

post-5764-14468921703793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...