Gå till innehåll

Levande foder som Copepod och/eller Artemia till vuxna fiskar?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej allihop,

Är ganska ny inom salt, drog igång ett kar för 2 veckor sedan och väntar på att allt skall bli klart så jag kan köra fisk. När jag hade sötvatten så matade vi ofta med levande foder, det kunde vara mygglarver t.ex. och det hade ju fiskarna alltid roligt åt.

Som jag förstått det så är det artemia och copepoder som gäller i saltvattensvärlden. Har hittat kit-lösningar för uppfödning av iaf artemia. Men det som slår mig är att bägger arterna är så små. Har förstått att man kan föda upp artemia så dom blir större men det kräver mer utrustning/kar samt att näringsvärdet verkar vara lågt.

Äter "vuxna" fiskar artemia/copepoder eller är det för smått för dom? Hur är det med korallerna, behöver dom också större foder för att hitta dom?

Är detta något för vuxenfisk eller är det bara yngelmat? Finns det annat levande alternativ till ovanstående?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många vuxna fiskar som är planktonätare, dom käkar både artemia och copeps. Till exempel anthias, vissa clowner, någon tryckarfisk mm. De flesta fiskar käkar ju fryst artemia när man matar med det. Den egentliga frågan är om det är värt att lägga tiden på att kläcka upp artemia för de fiskar du har.

Copepoder är för mandarinfiskar (och andra sjökockar/scooter blennies) alternativt sixline wrasse. Men då är det bättre att inockulera akvariet med en kultur lite då och då.

Koraller kan ta artemia, särskillt de med större polyper. Men då ska man helst spot-feeda med ett rör eller spruta för att få det rätt framför munnen på dom.

Vad planerar då att ha i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej herrGreen, tack för svaret!

Vi kommer väl börja lite enkelt med antagligen frökenfiskar eller någon annan robust fisk och sedan får vi se vad det blir. Frugan kräver en liten Zebrasoma flavescens så det blir det nog. Jag skulle vilja ha en scooter blennie eller en mandarinfisk (lite senare) och jag har förstått att dom är notoriska matvägrare.

När det gäller koraller finns det just nu bara en Euphyllia Paraancora och den äter väl egentligen inget om jag förstått det hela rätt men det kommer nog bli lite andra koraller som kan tänkas äta lite längre fram.

Som sagt, jag skulle nog inte föda upp levande foder för att det är ekonomiskt eller bekvämt utan mest för att fiskarna skall få ha lite skoj också.

Har du några bilder på vad som används för spot-feeding eller var man kan köpa det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...