Gå till innehåll

Ett j**la oväsen!


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hej, har just startat upp ett fosfatfilter igen efter att det varit avstängt nåt halvår. Filtret är ett Deltec och drivs av en "Aquabee 1000L/h". Problemet är att när jag startade alltihop igår var det tyst och fint som det varit I ÅRATAL innan, men idag när jag kommer hem skramlar och surrar det om pumpen så man blir tokig! Som pumpar låter när de t.ex ligger an mot rutan el så!

Har felsökt en del och det verkar vara som så att ju mer motstånd pumpen stöter på (vid utblåset - testat att hålla för fingret mer och mer) desto mer låter den. Varför? Går detta att lösa eller måste jag köpa ny pump? Den låter inte ett skvatt om den går utan motstånd. Den har ju dessutom alltid gått felfritt innan, och igår. Mkt tacksam för tips...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om det är någon spricka i impellern. Hade liknande problem med min aquabee 2000/1, med en ny impeller blev den som ny.

Var hade du sprickan? Jag har ca 6st impellers till 1000/1 pumpar, och samtliga går det att dra bort själva magneten från plastbiten dör bladen sitter på. Kan ju faktiskt vara där felet ligger. Har limmat ett gäng nu å får prova igen om en 48h typ.

Och jo, de är antika...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...