J/F Älvkarleby Postat 25 maj 2011 Dela Postat 25 maj 2011 har idag tagit ur en levande sten på ca 18 x 12 x 10 cm som ständigt haft återkommande bubbelalger.rejäla mängder är detsenaste 5 veckorna har jag försökt med lite olika saker ; har borstat försiktigt men bubblorna kommer tillbakahar mithraxkrabba ( äter allt annat utom bubblorna ) har provat med plaströr / hävert men är orolig för att ha sönder algerna och få spridning av sporerkuben är på 145 L.har därför idag tagit ur stenen. den är nu i en balja med salt och cirkulation. min fråga är egentligen om man kan återanvända stenen eller om den för alltid kommer att vara besudlad av det där gröna ?hade tänkt att dela den i två delar och flytta de två bitarna i sump / kar för att den innehåller en enorm massa småkryp kan man via låg / hög temperatur låg / hög salthalt , etc få bort bubblorna för alltid ? eller skall man glömma denna stenen helt.. ?jag frågar för att jag är nyfiken på detta med att eliminera bubbelalger ..en annan LS på 300 gram kan jag ju köpa men jag vill vinna duellen mot dom gröna denna gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ludde Postat 26 maj 2011 Dela Postat 26 maj 2011 Jag har ett liknande problem med en del av min ls. Funderar på att lägga stenen i en balja med väldigt högt dkh.Är dock osäker på vad det kan ha för verkan på småkrypen i stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
J/F Älvkarleby Postat 26 maj 2011 Författare Dela Postat 26 maj 2011 Jag har ett liknande problem med en del av min ls. Funderar på att lägga stenen i en balja med väldigt högt dkh.Är dock osäker på vad det kan ha för verkan på småkrypen i stenen.tack för tips..det lutar åt salthalt 1,035 för min delfår se Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.