Gå till innehåll

En liten sammanfattning om Teknik Saknar jag


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Som jag beskrev i min första tråd om mitt RSM 130 så har jag för en 7-8 år sedan kört saltvatten på ett mycket enkelt sett.

Kort sammanfattat ett vanligt ramakvarium med en Deltec allt i ett skummare/ filter. Till det några flaskor med spårämne, Magnesium, Calsium och Jod...thats it :-)

Några körde med biobollar, men det hade man hört var farligt.

Osmos och UVC fanns, men UVC använde jag inte heller

Deltec hade sina stora nitratfilter som man visste var kass ( troligen en ursäkt ör de även då horribla priserna)

Åsikterna om vattebyte gick brett isär och hos mig var det inget som stod på schemat mer än när det började barka iväg med värdena.

Mycket sten var lösninen på allt enligt de flesta, och inte konstigt det då priserna var de samma som idag.

Trots detta tuffade akvariet på med hög bellastning under flera år tills jag tröttnade.

Den avancerade tekniken fanns men var nästan bara tillgänglig för få då allt var så mycket dyrare.

Idag är allt billigare och allt fler tror jag trasslar in sig i djungeln av allt för mycket hjälpmedel.

Idag pratas det om Ballning, Nitratfilter, Fosfatfilter, Biopellets, kalkmixrar, kalkreaktorer...osv

Kan någon reda ut begreppen lite och sammanfatta.

-Vad är en lämplig setup då vi förutsätter att de flesta har sten, vatten och en skummare.

Oftast hamnar man inte i diket förrän man försökt häva en sladd några gånger och då blir det dyrt även om vägen dit var rolig.

-Vilken ordning är lämplig att addrera teknik i för att inte folk ( och jag ) ska fastna i teknikträsket som ofta leder till olycka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för länken och konstaterar att det varit en hel del som läst och dragit nytta av mitt inlägg trots att det redan fanns ett liknande inlägg.

Åter igen vill jag trycka lite på att Det Är Inte så avancerat och omöjligt att köra saltvatten som många fått för sig och lika många vill framhäva.

-Hoppas fler och fler vågar prova utan att låta sig skrämmas av talträngda "kunniga" utövare och handlare.

-Den som kan mycket har ofta råd att bjuda på sin kunskap.

Detta är något jag fått mycket hjälp av här på forumet.

Tack

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...