Gå till innehåll

Bottensubstrat - DSB ?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Finns det någon här som har någon kunskap om DSB? Jag undrar hur grov sanden man använder brukar vara,typ kornstorlek?

Om man använder porös faxegrus eller korallsand,kan man då få ett levande bottensubstrat om man har mycket levande sten?

Vissa använder frigolit som underlag till levande sten och faxekalk,går det med vanlig vit frigolit?

Jag ska snart fylla vatten i min tomma burk......det ska bli intressant!

Mvh/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om su söker här i forumet på DSB så finner du ungefär allt som behövs...lite kort är väl annars att den minsta storleken som rekommenderas är ca 1500kvadratcm och 10cm djup. Sen kan den vara hur stor som helst och hur djup som helst. Tror Björn lade upp en fin bild som visade hur stora gruskornen skulle vara, majoriteten av kornen skulle vara runt 1/4-1/16mm så det begränsar ju urvalet en aning.

Angående levande bottensubstrat om man har mkt levande sten så verkar det vara så man får gå till väga här i sverige för att få en DSB iaf,finns ingen levande sand att få tag på ännu,väntar ivrigt på att någon ska importera!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar......jag försöker att läsa allt som står här angående DSB men det är lite krångligt att förstå sig på allt, men du menar alltså att sandkornen ska vara ca 0,25 mm och mindre i diameter?

Man funderar på om det skulle gå att använda väldigt fin strandsand? ,jag ska iof inte ha så mycket sand,då jag tänker använda mycket faxekalk på botten,det ska se ut som en klippbotten mera än som ett rev,men jag vill använda sand mellan dessa små "klippor"

Men vem vet.....det kanske blir ett ordinärt revakvarium till sist?

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du lägger massa klippor i DSBn så är det obra...minsta storleken på DSB bygger på att maskarna i den inte klarar av att möta hinder,dvs glasrutor eller stenar. Om du då fyller DSBn med stenar kommer du få en kraftigt minskad funktion såvidt jag förstår. Hur fin är väldigt fin strandstrand? Har bara sett i storleksordningen 1-2mm här nere...

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänk att lägga ut en massa levande sten som är kluvna mitt itu över botten,med ett högre parti mot bakväggen,sanden tänkte jag ha för att fylla ut mellan dessa stenar på botten för att få det att se lite naturligt ut. Min idè var att denna sand kanske skulle kunna få något som kan liknas vid en DSB funktion,men den ska mest vara till för att se snygg ut.

Strandsanden efter västkusten kan vara väldigt fin i kornstorlek,speciellt en bit ut i vattnet,dessa lite grövre korn 1-2mm brukar vara vanligare närmare land,då dessa har spolats dit av vågorna.

Någon som har några idèer om ifall det skulle funka?

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara ska ha den till att fylla ut mellan stenarna lär den väl knappast bli uppåt 10cm djup? Den kommer isåfall inte fungera som en DSB. Har du en DSB kan du dessutom inte ha eremiter eller räkor...dessa kommer äta av maskarna i sanden om de inte får tillräckligt med mat för att inte behöva leta någon annanstans. Förutom dessa detaljer så är det också i princip omöjligt att finna riktig levande sand här i sverige,vi hoppas på en import snart men än så är det bara att lägga sten på sanden och hoppas att livet kryper över. Om du ändå skulle vara fast besluten att skaffa en DSB så läs igenom massa trådar på www.reefcentral.com 's forum del: Ask Dr Ron om DSB,tror han är den främste förespråkaren för DSBn och den jag har fått nästan all info ifrån.

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...