Gå till innehåll

Planerar nybygge


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

jag planerar ett nybygge på 1000-1600L och eftersom jag bara har erfarenheter från tunzeskummare så undrar jag vilken skummare ni rekomenderar till ett sådant kar.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter!

Jag planerar själv ett större bygge

Har fått rådet att skaffa en AquaCare AF 2000V.

Här har du en länk till en sådan.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&i temid=2353

Om du vill så kan jag skicka dig en 3D ritning på ett akvariebygge, sen kan du gärna ge synpunkter.

Mvh Danne

Ändrad av wrang den 2003Augusti21 kl 07:51

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var saftiga priser, det finns ju andra skummare som är mycket billigare men är de lika bra? plats är inget problem så den kan gärna var hög.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det är synd att dom är dyra, Men själv så lägger jag gärna ut lite pengar om det är en bra produkt.

Danne

__________________

Är nybörjare, men tillsammans med alla andra så kan jag mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hari vunnit på tips eller?

Om platsen inte är ett bekymmer skulle jag önskat mig en hög ATK skummare. Annars är min favorit Deltec eller HS. Men större kar större och dyrare grejor så det blir kanske till att jaga begagnat under nått år om pluring fattas. AcuaCare är säkert bra dom oxå.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jag skulle satsa på en Aquacare 3000 den korta varianten som är betydligt lättare att göra rent än de högre varianterna endast 60 cm men skummar bättre än tex två stycken aqua medic 5000 tillsammans .

Dyrare som sagt men extremt bra .

Aqua care eller Tunze är vad som gäller .

Lycka till med ny bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har väl redan en Tunze vad lag har förståt, så om jag vare du skulle jag bara kompletera med en till skummare (mindre €i inköp)så har du en sorts backup i fall den ena skulle sluta fungera.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stenis

Aqua medic är bra mycket billigare men funktionmässigt inte sämre än Aqua care åtminstone när det gäller skummare för akvarier på 500-1000 l där jag använt båda sorterna.

Tunzes senaste skummare har jag inte någon erfarehet av, men de som fanns för 5-10 års sedan var en katastrof, bra materialkvalite men dålig funktion, mina ligger idag på soptippen.

Tunze och Aqua care har visserligen betydligt högre kvalite på plastmaterialen, men om du vill ha lite pengar kvar till fiskar och koraller så duger Aquamedic utmärkt. Akvariet kommer inte fungera bättre bara för att du lagt ett par tusen extra för en Aqua care än med motsvarande Aqua medic, lägg dessa pengar på lite mer levandesten, det bidrar mycket mer till ett fungerande akvarium.

MVH,

Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också kört med både Aqua care 3000 och Aqua medic 5000 shorty och skillnaden är enorm Aqua care skummaren skummar mins det dubbla mer och ett mycket fetare och mörkare skum/klägg än Aqua medic .

Enligt min mening är Aqua medic rena leksaken i motsatts till Aqua care .

Sedan skulle jag lägga resten av pengarna på ett Aqua care Nitrat filter 1000 så du kan ladda på med rejält med fisk och ändå ha korallerna kvar,underhålls fritt och extremt efektivt .

Levande sten ser du ut att ha sedan tidigare kompletera med lite ny sten .

Referens Kolla på Korallfiskens visnings akvarium mer fisk och koraller har jag aldrig sett i ett och samma akvarium.

Mvh Stenis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stenis (PK)

Vad får dig att tro att jag har sten sedan tidigare?

Du envisas med att använda guest inloggning och propagerar enbart för Aqua care, det luktar smygreklam!

Mitt akvarium på drygt 1000 liter där jag har ett 30 tal fiskar varav flera stora kejsare samt bl.a. 100 acroporor som alla vuxit från frags till 10-12 cm stora kolonier på 1 år. Detta akvarium har varit igång 1,5 år och drivs med en liten Aquamedic 1000 vilket är i minsta laget samt 350 kg relativt gammal sten (1-7 år). Jag matar ganska friskt 3 ggr/dag för att alla fiskar skall vara välnärda. Hittils har nitrat värdet i detta akvarium hela tiden varit noll, varför skall man då lägga alla sina pengar på teknik som nitratfilter och onödigt dyra skummare? Aqua care gör bra grejer men outstanding är dom inte. Du nämde Korallfisken, när dom började med Aqua cares nitrat filter krachade deras koraller enligt en av deras kunder, orsak?? Teknik frosseri kan väl va kul men det gör inte våra akvarier bättre. Hur många måste grejor har man inte köpt genom åren som man efter ett tag märker att det funkar ju lika bra utan. Ett visst mått av teknik krävs självklart men överdriv inte om du inte har en mycket tjock plånbok.

MVH Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan på er alla.

Vi alla har olika tankar och ideér. Verkar vara så nu att han fått sitt svar vilken skummare som skall köpas.

Vi får se vad det blir!!!

Pwin- Låter som ett fint akvarium!!

Du bor ju i GBG kan man få hälsa på och kolla? Vore jätte tervligt att kunna kolla på ditt akvarium. Eller har du några foton som man kan lägga upp på sidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, jag hörde med en kompis som hade en aquacare men bytte ut den mot en aquamedic 3500L eller något det var ett stort torn. han kunde inte säga att det var någon skillnad i i skummning och pengen var ungefär densamma.

så det lutar åt en aquacare om jag ska ha en kompakt skummare men om jag ska ha ett torn så vet jag fortfarande inte riktigtsmiley24.gif

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej peter jag köpte 2000 A modellen beg på detta forum en mycket bra affär jag gav 3000:- inkl en fet kompressor och 8 nya trästen kompressorn lät mycket så jag köpte en mindre som stämmde bättre med vad som angavs i manualen men tyckte att jag fick mindre skumm så nu kör jag med den större kompressorn i källaren och en lång slang det funkar perfekt så om du satsar på A modellen köp en lite större kompressor än vad som rekomenderas ps det var jag som köpte din överrinning och biobollar den byggde jag ihop med ett akvarium till en sump och i den stå skummaren ett bygge av beg prylar från detta forum för ca 4000:-smiley1.gif mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pwin det var inte dig jag svarade ang stenen utan peter G det var ju han som hade funderingar ang utrustning .

Jag tycker bara att har man råd att skaffa salt kar på ca 1000L såhar man råd med bra utrustning .

Om inte annat så jagar jag i alla fall att få ett så tyst akvarium som möjligt då ett så pass stort akvarium låter en massa .

Att lägga pengar på bra utrustning har du igen i längden , det är inte kul när allt dör då är de där extra tusen lapparna du laggt på riktiga prylar inget .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...