Gå till innehåll

JBL kh-test


freddi36

Rekommenderade inlägg

jag hade innan (tills idag) ett kh test från jbl. det visade 7dkh.

idag testade jag med saliferts kh test. det visade 11,2 dkh.

väldigt konstigt...

jag tror mest på saliferts test för dom ska ju va bra. jbl vet jag inte så mycket om. det var ett test som gick ut på att man tog vatten från karet, droppade i en droppe reagens, blandade. då blev färgen på vattnet blått. man droppade i så många droppar som behövdes för att vattnet skulle ändra färg till gult. så många droppar som man droppade i så många grader i dkh var kh-värdet.

saliferts test är ju lite mer avancerat och "proffsigt" så jag tror på det. men det är ju endå en stor skillnad mellan testerna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reffen ersätter vattnet, så gör precis som du gör när du utför testet med akvarievatten.

JBL/Tetra/Elos har samma typ av test för kh och det skulle inte förvåna mig det minsta om vätskan kommer från samma tillverkare.

Det är dock ett hygligt snabbtest som jag brukar använda om jag har brottom eller vill bara snabbt kolla att allting ligger ungefär rätt till.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder Tetra/JBL och får bra värden, vilka jag också jämfört med provning i professionell analysutrustning på mitt arbete. I mitt tycke helt tillräckligt med tanke på känsligheten i mitt kar rörande KH-värdets variationer. (att jag sedan köpte på mig ett parti Tetratester i Hong Kong för 40 kr per testkit underlättade också valet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...