Gå till innehåll

ups


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

jag undrar om det är någon som har en ups eller el-verk hemma utifall det blir strömavbrott ?

själv så har jag en liten ups kopplad till en av mina pumpar .

__________________

/Igge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uninterrupible Power Supply, enkelt beskrivet är det typ. ett batteri som man kopplar in mellan nätuttaget och de apparater man vill ska forsätta funka vid strömavbrott t.ex. datorer eller varför inte cirk.pumpar! Vid strömavbrott drivs då pumparna av batteriet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I76914.jpg

Hej! Ta en titt på ex.vis www.komplett.se (direktlänk). Det finns UPS:ar i alla storlekar, hur länge de räcker beror givetvis på vilken belastning man har. Hittade en där för strax under 1000 kr, den klarar ca 18 minuter vid en last på 105w. Har man mindre belastning borde den räcka längre.

Men vi talar nog ändå inte om något dygn smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte så ofta det väl blir strömavbrott iaf inte där jag bor. De gånger det har hänt så har det som längst varat kanske 45 min till en timme så då behöver man bara en liten. Men när olyckan väl är framme så vet man aldrig hur länge det dröjer innan det funkar igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det räker ju max ett par timmar å det klarar karet utan pumpar utan några störe problem så deet verkar vara en onödig grej.

Men den som har flest grejer när han dör vinner.

tror nog att jag ska skaffa en sån iallafallsmiley14.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra med UPS kan ju vara att man kan klara sin fina (dyra) IKS från eventuella transienter orsakade av ex.vis åska. Såg ett relativt billigt alternativ hos den lokale datahandlaren. Ser ut som en ordinär grenlist, tre uttag är UPS-matade (ingen våldsam kapacitet dock, tillräckligt att spara och stänga av datorn) och två enbart spänningsskyddade. Kostade runt 900-1500 spänn beroende på kapacitet (märkligt, anges i VA och sen en tid i minuter istället för Ah - men men..)

Med överrinningslåda vill man inte att pumpen ska stoppa så att häverten bryts, kan bli blött på golvet då sump-pumpen startar igen om man inte skyddat sig... smiley5.gif Har själv Tunzes nivåövervakning för detta, men en UPS borde klara ett kortare avbrott.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Aquamedic 5000 l/h, avluftningsslangen är dragen till sumpen och drar ur häverten om det står still för länge. Utan avluftningsslang fylls hävertdelen med luft, små bubblor som bildas i inloppet till överrinningslådan.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läste igår på nano-reef att ups,er som inte ger riktig sinusvåg ut kan bränna en pump ganska omgående, där rekomenderades batteridriven luftpump för att hålla vattnet i rörelse, det var visserligen i nanokar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarielagret i Stockholm har, 150:- Tel 08 808080

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...