Gå till innehåll

Tjocklek på glaset..


martin555

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu är jag tillbaka med mer frågor. Jag skrev i ett tidigare inlägg om mitt nya akvarium som jag ska limmaom själv. Nu börjar jag bli lite fundersam om tjockleken på karetsmiley5.gif. Det har de udda måtten 55*50*50 och glaset är 5mm. Är detta på tok för tunt eller vad tror ni? Behöver jag även dra ditt ett "mittstag"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Rekomenderat för den storleken är 6mm. 5mm kan säkert fungera, men har du fluktuationer i glastjockleken så ligger du precis på gränsen. Om det är ett tidigare använt kar som du bara ska byta silikon på så kan man ju tycka att det borde fungera igen.

Den här tråden har pekare till tre olika tjocklekstabeller.

Att laminera botten med en extra skiva hjälper säkert. Det är en inte helt ovanlig räddningsmetod vid sprickor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Beroende på hur tjock glasskivan är så kan tjockleken variera 0.2-0.5mm från det angivna måttet. Det finns ett litet räknexempel här: http://www.arosglas.se/akvarium.htm

Vattnet utövar samma tryck på alla sidor. Botten däremot utsätts för tappade stenar och annat oavsiktligt. smiley5.gif. Om det inte finns något skräp under karet och inga skevheter i det det står på så har du däremot rätt i att botten klarar sig bättre. Jag misstänker att det tjockare bottenmåtten ofta är anpassat till att klara av en frihängande botten (typ ramakvarier) och inte en botten placerad på dämpunderlag+bänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...