Gå till innehåll

Rengöring


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hur ofta gör ni rent era pumpar och skummare? Jag har en Deltec 4040 som retur från pumpen och kör med en apf 600 skummare. Deltec är väl inte kända för att ge några omfattande bruksanvisningar (till min skummare fick jag ingen). Hur ofta plockar ni isär hela skummaren? Har även problem med att effekten på skummaren minskar efter ett tag fastän jag kör med osmosvatten i luftintaget. finns det några mera tips? 4040 har jag aldrig plockat isär. Är det ngt man bör tänka på då?

mvh Beppe

Ändrad av Beppe den 2003Augusti30 kl 14:04

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar rengöra min en gång i månaden men nu på slutet har jag varit lite lat på den biten, mmen jag har inte lika dan skummare som du.

Här har du manualen till din Deltec APF 600.

Manual

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Beppe, skummarkoppen brukar jag göra rent 1 gång per vecka, själva skummaren kan nog behöva1-2 rengöringar per år kan jag tänka, pumparna kanske var 3-4:e månad. Sen håller jag inte riktigt med Dig om bruxisarna, deltec tycker jag är betydligt bättre än t.ex. Aqua-medic på den punkten. Här är en länk tillen PDF på din skummare (Iconen nere till höger)

Sedan så skriver du att du för in osmos vatten i luftintaget på skummaren, menar du inte Ozon? Annars kan jag tänka mig att effekten avtar drastiskt.. Där skall ju ren luft in för att sedan blandas med vatten i venturipumpen så att det bildas mikrobubblor för skummningen. Eller fattade jag fel? En del skriver att man kan "rengöra" venturipumpen genom att låta den stå still ett dygn, på så sätt löses saltavlagringarna upp av det "naturliga" flödet genom pumphuset, sen när man kör igång skall det hela tydligen fungera bättre, aldrig provat själv...

Skummaren:

http://www.deltecaquariumsolutions.com/skimmers_4.php

Ändrad av Niclas den 2003Augusti30 kl 14:36

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag uppdaterade efter Björn, Skrev lite om osmosvattnet.. hoppas att jag har rätt angående det..

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Niclas! Tipset jag hade fått om att hälla en skvätt osmosvatten i insuget för att sköjla bort eventuella avlagringar står också i bruksanvisningen till skummaren. Givetvis kör jag inte alltid osmosvatten igenom där. skulle inte bli så mycket skummning dåsmiley2.gif. Skummarkoppen gör jag rent varannan- var tredje dag. Använder ni något medel när ni gör rent skummaren?? Tack för svaren.

Mvh Beppe

Ändrad av Beppe den 2003Augusti30 kl 17:07

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !

Jag har inte en apf 600 men väl en turboskimmer 1250 och en 1060. När funktionen avtar för mig så brukar jag borra upp insuget till venturin. Kalkavlagringar gör att den suger för lite luft. Stor skillnad. Fungerar väl på samma sätt för er antar jag.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det översta röret (upp till koppen) och koppen rengör jag två ggr/vecka. Luftintaget till venturin borrar jag upp vid behov, kanske 1 gång/månad. Det blir en hel del saltavlagringar där. Resten av skummaren kanske jag rengör 1 gång/år, pumparna är det lite olika med.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gjorde ren min förra skummare så la jag den i en blandning av hushållsättika o varmt vatten, ca: 20% ättika. Fick tipset här på forumet och det fungerade alldeles utmärkt, avlagringar och kalkalger löstes upp efter antal timmar i blöt.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...