Gå till innehåll

Funkar detta?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har lite planer på att mixtra lite hemma.........

Det är så att jag har ett 540 liters saltvatten hemma med cirkulation på ca 8000l/h som jag kommer så småningom ha diverse snygga koraller och färgglada fiskar (relativt nystartat) och som jag förstår och har fattat så är sjöhästar och pipefish inget att stoppa i där pga. cirkulationen i vattner så då har jag en fundering.....om ni kollar på bilden jag laddat upp så förstår ni nog bättre med vad jag menar med det jag kommer skriva.......

Om jag tar en relativt stark pump och kopplar på en slang (gröna strecket) som går ned brevid akvariet och följer golvet längs med golvlisten under sängen och sedan upp i ett akvarie (150-200liter) framför sängen (röda pilen) och i det så gör man samma sak tillbaka (blåa strecket).......

och iochmed att jag kommer att behöva en ganska stark pump för att leda vattnet dit (blir ca 5 meter slang) så kan man koppla på något ytterst på slangen som sprider trycket lite och kanske även stoppar det något med nån sten eller dyl.

Kommer detta att funka?

(OBS!....detta kommer jag inte göra nu utan blir ett projekt i framtien)foto_img.gif

__________________

Nobody Wants Anything I´we Got, Which Is Fine Because You´re Made Of Everything I´m NOT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Candyman86, menar du att det ska vara en pump i 540 burken och en i 150-200? Om så är fallet tror jag inte på det, pumparna måste vara helt synkroniserade för att det ska funka (skulle bli översvämning i ett av karen annars)

Bara en tanke...

__________________

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars om du ser till att ha vattennivån på samma höjd i båda karen så borde det väl räcka med en pump åt ett håll men två rör, då borde vatten trycket trycka tillbaka vattnet och jämna ut nivån. Är inte helt hundra om det funka men en ide kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer ej att funka med att ha en pump till två akvarium.

Jo om man har det ena akvariet över det andra och på så sätt skaffar ett självfall ner i det andra.

tex borrad botten/sida

Sedan skulle jag hälre tagit PVC rör istället för slang. Blir snyggare

Om båda karen är borrade så skulle du kunna ha det så här

Genom utloppen på karen så går dessa två till ett 3:e akvarium där den stora pumpen trycker vattnet vidare till dom andra två.

Givetvis har man då kranar som man kan ställa in det rätta flöldet till var å ett akvarium

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Granlund;.....precis så jat tänkte....men om man har vattennivän typ halv i 200liters burken och sen sätter på båda pumparna (som är lika starka) ungefär samtidigt då ska väl det funka..för när pumparna väl kommit igång så pumpar ju inte den ena mer än den andra....rent logist alltså.....och då borde det ju bara vara att fylla på det resterande vattnet i den lilla burken.......

jag själv tror fullt och fast på det hela men tyckte det bara var roligt att höra om jag vart totalt idiotförklarad eller! =)

__________________

Nobody Wants Anything I´we Got, Which Is Fine Because You´re Made Of Everything I´m NOT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror aldrig att du får dom helt synkade som Granlund säger. Du hittar nog inte 2 pumpar som pumpar exakt lika, och det behöver ju inte skilja många cl innan nivån börjar stiga i nån av burkarna. Även om du mot förmodan skulle få till det med pumparna så räcker det ju att det fastnar lite skräp i den ena pumpens suggaller så går de inte lika sen. Jag säger inte att du har tänkt fel, men jag tror inte på det för en sekund. Och pessimistiska jag tror faktiskt inte på den andra varianten heller för du får ha ganska bra nivåskillnad om du ska få nån fart på returen som motsvarar din tilloppspump.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sump till ditt 540 liters ? I såfall så är det nog smidigast att koppla in ett extra kar till den, då behöver du ju bara en extra returpump till det nya karet eller förgrena från den du redan har så att den pumpar till 2 kar.

Att synka 2 pumpar som du tämkt dig tycker även jag verkar vara en dålig ide´, räcker ju att det blir stopp i den ena så får du lätt en översvämmning :-/

/Mattias Widell

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jerker: skulle jag inte ha haft ytavrinning på båda då?.....eller räcker det med att jag har det på den lilla burken?...

och jo: ni alla har rätt nu när jag tänker efer.....det behövs inte mycket för att det ska bli översvämmning.....

och du jerker: ha du nån metallhalogen över som jag skulle kunna få köpa....eller vet du om Per har nån?

__________________

Nobody Wants Anything I´we Got, Which Is Fine Because You´re Made Of Everything I´m NOT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias e ju faktiskt inne på en lösning. En gemensam sump och ytarinning i båda karen så att karen inte kan släppa mer vatten än vad som pumpas upp. Gemensam returpump och väl tilltagna rör i överrinningen så att varje ytavrinning kan svälja hela volymen om nån skulle stanna,så skulle det ju kunna funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...