Gå till innehåll

ID på denna mask ?


Sunny

Rekommenderade inlägg

Hej,

Undrar om någon kan sätta ett specifikt ID på denna,

har fört mig att jag läst om dessa för längesen,att de ska leva på detrius osv och är en form av mask. Men vet däremot inte om de anses som pest eller om de bränns,

Bilden är tagen när cirkulationen är avstängd, annars har den väldigt långa svepande tentakler och kan byta plats på ihåligheter i stenen.

ID och Erfarenheter eller någon som kan länka till en bra sida om dem uppskattas !

Mvh

Sunny

post-2018-14468922662213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joo precis, tror också på något sådant. Undra vilken det är.. den verkar ju ganska harmlös.. fast av vana så blir man ju lite förskräckt av långa svepande tentakler :) funderar lite på om han ska få bo i sumpen ett tag...

Anders har du några erfarenheter av dessa ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja känns lite bättre efter lite läsning , nu får han nog ta och bo kvar där :)

bara det inte stör korallerna så är jag nöjd.

Länkar till en lättläst och trevlig artikel ifall fler skulle vara nyfikna.

http://www.reefkeeping.com/issues/2002-06/rs/index.php

Däremot vore det trevligt o höra folks erfarenheter med dessa !

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ok en liten uppdatering om mina erfarenheter med denna trevliga varelse :)

Nu har det gått ca 3 veckor sedan den förra bilden var tagen och har hunnit observera masken otroligt mycket och lärt mig dess beteende.

Som ni ser på bilden nedanför har den vuxit fruktansvärt mycket under en kort period.. tentaklerna når nu nästan ca 30cm.. och har blivit många fler.

Det positiva

Den är väldigt trevlig att titta på när de svingar armarna runt i vatten kolumnen samt kryper fram över sandbädden och fångar upp detrius och matrester.. när den ätit bruker den skita ut ett damm moln som sedan sprids och och blir mat till diverse saker som filtrera detrius osv. Den är väldigt effektiv på att hålla sandbädden ren, fiskarna verkar inte störas utav dess tentakler och de verkar relativt harmlösa.

Det Negativa

Jag har märkt nu att det störa korallerna lite att ha tentaklerna omkring sig hela dagarna.. inget som har skadat dem men jag känner att det påverkat dess trivsel och att tillväxten blivit sämre.Ska försöka ge den en ny placering där den inte stör något men med tanke på hur stor plats den tar upp kan det bli svårt.Samt att den har en tendens att ta mat ifrån koraller ibland, vilket jag inte vill. SPS koraller verkar inte påverkas alls utav den verkar nästan bara stimlera dem,däremot LPS och liknande irreteras lätt.

post-2018-14468922888317_thumb.jpg

Nåja annars hamnar han i sumpen ;)

Mvh

Sunn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...