Guest Gäst Postat 17 december 2003 Postat 17 december 2003 Hej,Har som de flesta andra limmat hela mitt rör-system med tangitlim. Nu har jag även byggt klart min revpelare (pvc-rör och bottenplatta i polycarbonat), och det har gått åt ganska mycket tangit-limtillpvc-fogarna. Mycket av limmet kommer att ha direkt kontakt med vattnet, så nu undrar jag hurofarligt tangit-lim egentligen är? (testade att karva isär en koppling som jag limmade för några veckor sedan och den luktade fortfarande lim, varförjag började fundera på hur pass mycket det avger till vattnet).__________________Mvh Nicklas Citera
Guest Gäst Postat 17 december 2003 Postat 17 december 2003 Nej det skall inte ha någon fara för de i karet. Har själv limmat ihop mina rör och har limmat med detta förut i ett annat kar utan problem.För att vara på det säkra så limmar jag sedan ytterskarvarna med Akvarie Sillicon. Men klart det är ju bara för att gardera sig eftersom rördragningen i mitt fall é utanför karet.Äntligen efter ca 3 månader så börjar jag få färdigt mitt ytter cirkulationspumps system!!__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 17 december 2003 Postat 17 december 2003 Hej Christian,Är inte riktigt med på vad du menar med ovanstående, har du limmat skarvarna som ärutanför akvariet och i så fall till vilken nytta?__________________Mvh Nicklas Citera
Guest Gäst Postat 17 december 2003 Postat 17 december 2003 Hejsan. Jappz korrekt fattat. Jag har limmat mina rör som är utaför karet ner till pumpen på skarvarna har jag laggt lite sillikon. Överflöd kanske men tänkte att det kanske skulle vara ännu säkrare.Läste dét i en bok och när jag nu ändå bygger så gjorde jag det från start__________________MVH Christian wrang.com Citera
Guest Gäst Postat 17 december 2003 Postat 17 december 2003 Finns ett miljövänligare alternativ till Tangit som heter Pevicol finns bl.a hos GPA plast AB, dock vet jag inte om det är helt "akvariesäkert" Citera
Guest Gäst Postat 17 december 2003 Postat 17 december 2003 Hej,Christian: det har väl bara som syfte att vara som en extra tätning, inte för att skydda mot tangit-limmet? __________________Mvh Nicklas Citera
Guest Gäst Postat 17 december 2003 Postat 17 december 2003 Tangit är inte ett härdande lim, utan ett lösningsmedelsbaserat (PVC upplöst i lösningsmedel). Det skall alltså torka. Tjockare limfog ger längre torktid. Balsamerar man med silikon lär det dröja.stefan L Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.