Gå till innehåll

Tangit lim


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har som de flesta andra limmat hela mitt rör-system med tangitlim. Nu har jag även byggt klart min revpelare (pvc-rör och bottenplatta i polycarbonat), och det har gått åt ganska mycket tangit-limtillpvc-fogarna. Mycket av limmet kommer att ha direkt kontakt med vattnet, så nu undrar jag hurofarligt tangit-lim egentligen är? (testade att karva isär en koppling som jag limmade för några veckor sedan och den luktade fortfarande lim, varförjag började fundera på hur pass mycket det avger till vattnet).

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det skall inte ha någon fara för de i karet. Har själv limmat ihop mina rör och har limmat med detta förut i ett annat kar utan problem.

För att vara på det säkra så limmar jag sedan ytterskarvarna med Akvarie Sillicon. Men klart det är ju bara för att gardera sig eftersom rördragningen i mitt fall é utanför karet.

Äntligen efter ca 3 månader så börjar jag få färdigt mitt ytter cirkulationspumps system!!

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian,

Är inte riktigt med på vad du menar med ovanstående, har du limmat skarvarna som ärutanför akvariet och i så fall till vilken nytta?

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Jappz korrekt fattat. Jag har limmat mina rör som är utaför karet ner till pumpen på skarvarna har jag laggt lite sillikon.

Överflöd kanske men tänkte att det kanske skulle vara ännu säkrare.

Läste dét i en bok och när jag nu ändå bygger så gjorde jag det från start

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tangit är inte ett härdande lim, utan ett lösningsmedelsbaserat (PVC upplöst i lösningsmedel). Det skall alltså torka. Tjockare limfog ger längre torktid. Balsamerar man med silikon lär det dröja.

stefan L

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...