Gå till innehåll

Ta isär en Black Devil pump?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej, tänkte höra med er andra som har en Black Devil pump hur ni gör när ni skall rengöra dessa? Hörde med en som säljer dessa pumpar hur den är att ta i sär för att göra ren och enligt han så är det nästan omöjligt att ta i sär den själv utan att knäcka impelleraxeln. Man skulle behöva special verktyg när man drar ut impellern ur motorhuset för att den måste dras ut exakt rakt för att inte knäckas.

För att göra rent den skulle behövas en speciell bomellstuss med en speciell sprit på för att göra rent den utan att skada plasten, man skulle inte använda sig av ättiklösning som man ofta brukar. Han ville inte förklara för mig hur man tar isär pumpen, han ville jag skulle lämna in den hos honom för service men jag skulle inte få se hur han gör när han gör rent den. Rengöringen skulle ta 30 min och kosta 500kr + moms, med besin skulle det kosta mig runt 850kr för att få rengjort pumpen.

Så jag undrar nu om någon har erfarenhet av att ta isär pumpen, e det verkligen nästintill omöjligt att rengöra dennna själv?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort det massor av gånger tycker det är som att göra rent vilken pump som helst men nu har den liggat här i 1 år så jag kommer inte ihåg exakt hur man gjorde tyvärr. Men tror att man bara drog den rätt ut men som sagt vill inte ha din söndriga pump på mitt samvete

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, vågar inte riktigt efter att blivit rejält uppskrämd av denne handlare, skulle vara mkt svårt att dra den exakt rätt utt, minsta lilla att det inte är helt rätt ut så skulla impelleraxeln gå av och att fixa detta skulle kosta 2000:- ungefär :-/ Han målade upp en bild av att det är näst intill omöjligt att göra detta själv utan specialverktyg, känns som att han endast vill skrämma upp mig så att jag skall betala honom 500:-+ moms för 30 min arbete. Kanske skall jagvänta med att ta isär den till en månad då jag har råd att lägga 2000:- ifall pumpen pajjar smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hyggligt :-) Föressten hur gammal e din pump? Han sa att de senaste pumparna är försedda med en "stel" axel och inte är ömtålig men min pump är ca 2år så den har inte denna nya typen av tåligare axel.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min pump e minst 2.5 år så den räknas till gammal.

Men axeln är stel och det har den alltid varit. Axel känns som något hårt grafit matrial. Men vet inte va det är?

Tyvärr fick jag inte meckat isär den igår efter som det kom lite folk hem och hälsade på igår. Men det tar inte mer än 5 min nu när lådan e hemma så fixar det ikväll.

Edit: Stavfel

Ändrad av Kenjo den 2003September01 kl 10:49

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då skall den ju vara som min, hårt grafitmateriel, det låter som ett materiel som brukar användas i en del pumpar. Tog isär min Eheim pump i går och i den sitter det en vit grafitaktig stav som axel, borde vara något liknande ju. Föressten vad är det för storlek på din pump? Min är en 8000L.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja man vill inte nått ska gå sönder för då verkar det ju bli dyrt ganska lätt, en himlans grym pump e det allt. Vad kommer det sig att din har legat ett år uatan att du använt den? (Bara nyfiken :-)

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry för mitt sena svar smiley5.gif

Häcken full på jobbet. (hmmm kan tolkas konstigt det där)

Det va som jag trodde det är bara att skruva loss dom 4 titian skruvarna på framsidan. Sen så kan man göra det för de 4 som håller själva motorhuset också för enkelhetens skull. Sen drar man bara hela "magnet mojängen" rakt utkan sitta fast lite så där halv hårt. Kolla sen hur det ser ut så du vet hur det skall sitta när det skall tillbax (Det är ser ut som någonslags "kuggkrans" men du märker hur det skall sitta)

Som sagt e lite kass på att beskriva skall se om man inte kan få till lite bilder nu när man enkelt kan ladda upp dem. smiley1.gif

@ Jimmy tyvärr så har jag inte tänkt sälja den.

Skall som sagt ha den till mitt nya kar som e under byggnation.

Eftersom en FIP koppling började läcka vatten i mitt gamla kar förra semestern och det läckte ut lite vatten på golvet ca 3-5 liter när jag givetvis inte va hemma. När jag kom hem några dagar senare så va det som sagt kört bara att ta bort golvet ställa in en avfuktare osv....... Eftersom jag då ändå va tvungen att ta bort karet bestämmde jag mig för att bygga ett riktigt möbelakvarium istället och på den vägen e det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Kenjo för beskrivningen :-) Skulle vara super juste om du ville lägga upp nån bild också. Jag har gjort rent pumpen en gång tidigare men då vågade jag inte ta i sär den helt utan tog bara bort den yttersta pucken. La den i ättickelösning över natten och snurrade på impellern emellanåt för att få in lite ätticka i själva motorhuset.

Innan jag gjorde rent den så orkade den inte gå igång när denstått still en stund då jag matade firrarna i karet. Att jag lät den ligga i ättickan över natten räckte för att lösa upp kalken inuti pumpen såpass att den fungerar riktigt.

Vill ju ändå ta isär den för att få rengjort den riktigt ordentligt :-)

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...