Gå till innehåll

Mitt nya 375 +150sump +100 fraggkar


soft_jonis

Rekommenderade inlägg

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Uppdatering.

375 l visningskar

ca 200l sump

100 l fraggkar

-deltec 500 skummare

-ATS

-2 * 60w blå vit cree led (styrs av PLC)

-150w fullsspectrum 13000k MH (styrs av PLC)

- osmosis, hemmabygge, (styrs av PLC)

- cirkulations pumpar 2* tunze 6065 styrs av PLC

-Luftkylning av vatten/luft (styrs av PLC)

naturligtvis bara osmos filtrerat (även nitrat) vatten...

Thats it so far...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, det var ju denna sida som jag fick insperation av när jag såg alggrejset som jag tänkte installera i akvariet :) ser mycket lovande ut!! Har du någon bra idé vart man kan hitta en snabb kurs i PLC styrning? Eller är det bara att köpa en PLC kolla manuallen och börja programera? Vad jag förstått handlar det mycket om 1 eller 0 på dessa enheter och inte så mycket annan avancerad programering, sett någon PLC-testenhet på kjell & co som kanske vore en bra början iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Tja, lite mer än bara kunna addera 1+0 :)

Jag kör med LOGO Siemens, dels för att jag tycker deras program är skit enkelt och dels för att jag vet att deras hårdvara är pålitlig.

Jag köpte ett startpaket med huvudenhet, usb-kabel mjukvara och en riktig fet bok (ca 2000SEK). Det det behöver mer är en transformator(300sek) (om man köper12/24v enheten, finns en 230 också).

Dom enklaste komandona man behöver veta kan jag krafsa ner på ett A4 om du vill. Det är ganska "logiskt", & enkelt att lära sig, naturligtvis beroende på hur avanserat man tänker programera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

spännande har själv fyllt mitt akvarium med vatten och salt men inte kommit längre då jag spänderar veckorna 10 mil från akvariet :) skall bli kul att se dina revpelare in action... kommer nog välja att hålla en ganska låg profil på min sten och ha öppen simyta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...