Gå till innehåll

Panorama 100:an


timmpa

Rekommenderade inlägg

Har ett litet hotell innan som knallat på sedan början nyår och kände att det va dax att starta ett lite större :)

Och det blev ett 112L men som sakt det kändes litet...så det får bli ett mellan stort i väntan på den stora kuben(90x60x80) som

står och puttrar med en annan sorts vatten och fisk så länge i väntan på bättre tider eller ett hjärnsläpp(förborrat med överinnings box,sump mm)

Jo så det får bli en halv fluring i ett juwel panorama 100 som ska vara en ca 170L.Den ända ändring som är gjord är att jag flyttade den bef "filter hörnan" i från höger sida till vänster sida då det stämde bättre med skummaren som vart inköpt här på guiden.Lite stor för mitt kar men med baktanke att den ska kunna andvändas till 432L kuben i framtiden.Och det som enu så länge finns i karet är:

Ca 20kg Ls

Några Lobophytum och kenyaträd samt en typ som jag inte har en aning om vad den heter(bild kommer) sen har jag en Euphyllia som får bo på hotell så länge ;)

Sen så klart sniglar.ormsjöstjärnor och andra små kryp som fireworms och annat som finns i stenen och en liten frökenfisk.

Och den lilla tekniken som andvänds är:

i den före detta filterhörnan har det flyttat in en 1200L/H pump.

sen som extra hjälp en Seio P320(lite klen men funkar)

Aquarium system sea clone 150 skummare(ska klara 570L kar???)

Och belysningen består av 4 st T8x30W.

Och nu lite bilder...inte så många dock då jag håller på med en mörkläggning av karet pga att det växer mera saker än jag vill ha där....kan man säga ;)

post-5875-14468922829047_thumb.jpg

Är inte riktigt nöjd över sten plaseringen men det löser sej tids nog :P

/Niklas

post-5875-1446892282768_thumb.jpg

post-5875-14468922828253_thumb.jpg

post-5875-14468922828643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

så dra en liten uppdat på denna burk med då :)

har haft lite problem med tillväxt av div saker ....alltså för mycket som växer då menar jag :P

kört med lite remover och om det blivit bättre vet i fn.

har rena djungeln i karet men det är väl bara sänka ner grästrimmern och röja av en del ;)

annars så kanske man kan få förslag om fisk som gillar beta grönsaker.

post-5875-14468922985582_thumb.jpg

post-5875-14468922985781_thumb.jpg

post-5875-14468922986003_thumb.jpg

post-5875-14468922986262_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo då...tror algerna har övertaget enu...men en sjöborre knallar runt där i nu och för att slippa se stakarn svälta så odlar jag lite alger i ett annat kar :)

samt att jag köpte in mej på några turbosar till....vet inte dock vilken typ av turbo det blev stora som en halv tennis boll typ..ska se om man får till en bild.

annars så frodas korallerna bra tycker jag..dom växer på fint.

såg att du sålde typ alla koraller och fisk...ska du starta upp med nya koraller eller lägga ner??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tömde min karantän på koraller så jag ska kunna sälja det akvariet, jag behåller mitt akvarium jag har i vardagsrummet. Fiskarna tillhörde en kompis som la ner sitt kar. Han fick stenen och karet sålt innan fiskarna så då fick de gå hemma hos mig till de blev sålda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha där ser man trodde du hade tröttnat på ditt fina kar ett tag :)

den enda korallen som inte tagit sej är den som(vet inte namnet på den)va som en neon grön matta....den växte till sej med ett tio tal polyper sen hittade jag stenen upp och ner en dag och den hämtade sej aldrig ifrån de :(

Sen ett par veckor tillbaka har jag ett problem med att det blir gröna alger mest som ett grönt damm som ligger på glas och sanden.glasen är ju inte så svårt att hålla ren men sanden är ju en annan femma...blir liksom klumpar i sanden av algerna :(

Så lite färska värden då vid 27c:

salt 1.025

nitrat 0

nitrit 0-0.05

amoniak 0-0.25

ph 8.3

ca 370 ppm (håller på att höja)

phospate 0

har tyvär slarvat bort pappret så värdena till alk och mg kan jag inte avläsa(read sea) kanske någon som vet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo har även uppdaterat ljuset och cirkulationen en del med 3 st streamers på tot 9000L/H samt en mh på 250w :)

sen lite bilder på lite invånare med och dom "små" turbosarna :)

kanske någon som vet vad det är för art? vet att dom bajar större högar än katten :smiley9:

post-5875-14468923065982_thumb.jpg

post-5875-14468923066389_thumb.jpg

post-5875-14468923066189_thumb.jpg

en liten blåbent ermit som lånats av en vän :)

post-5875-14468923066617_thumb.jpg

Ändrat av timmpa
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...