Gå till innehåll

startfunderingar


hagbard

Rekommenderade inlägg

Hej! ny här på sidan o tänkte konvertera om ett kar till salt.

Karet har måtten 160*30*30 (144l)

belysning T5 120 cm 2*54 watt sylvania aquastar..."mörka" hörn på 20cm.

bakgrund juwels svarta plattor.

Funkar det?

Tänkte inreda med levande sten(10-15 kilo) o lämpligt bottensubstrat(förslag?)

Har en massa kolsten på lager..kan jag använda det som fundament/bas till den levande? eller ska det få ligga kvar i förrådet?

På lagret finns också 2 st powerhead 802 (1500l st) är det användbart?

På inköpslistan finns skummare och osmos

har tittat på tunze 9002..innermåttet på karet är 29 cm..och en olidlig täckglaslist på 4 cm..har förstått att skummarkoppen ska upp över ytan och samtidigt vara fäst vid akvarieväggen..funkar den? eller förslag på annan?

Tänkte lägga en tusenlapp på osmos--finns för det har jag sett..skräp? eller ok?

levande sten? hur ser jag att den är ok? har sett för 200 kr kilot som sett stendöd ut i mina ögon.

sen förslag på besättning som passar..clownfisk är väl ett måste..sen från "turbos" o räka o korall till fisk..förslag på antal o tåliga som kan passa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolstenen kan du ha kvar i förådet..

Hej o välkommen föresten..

Levande stenen kan se ganska död ut från början, men kolla runt lite i butikerna innan du slår still.

Kolla sen på streamer pumpar istället, för dom två pumphuvud du har i lådan. Stämmer helt rätt att skummaren du nämner ska vara delvis över ytan, dock gäller det alla, så man får göra det bästa möjliga.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolstenen kan du ha kvar i förådet..

Antar att den kan släppa ifrån sig oönskade metaller/ämnen då? Synd! för den är ju lätt och mörk som bas...

får väl bli faxekalk då? eller har du förslag på något?

Manne:men kolla runt lite i butikerna innan du slår till.

Ok jag går på magkänslan då!Eller är det nått standard jag ska kolla efter?En del handlare har ju inte salt som spec..och verkar inte veta mer än jag själv det de har köpt från grossisten säljs vidare av lekmän till en annan lekman...nä jag har kollat en del på olika ställen till varierande priser..inbillar mig att inte dyrast är bäst alltid...vad är det som bestämmer priset?

Manne:Kolla sen på streamer pumpar istället

Jag har tänkt det men vill hålla nere kostnaderna lite..skulle de kunna funka ett tag? de blir ju rätt så bra snurr i burken..men de drar ju på tok för mycket ström vs streamers

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle delat av akvariet med en glasskiva + kam och då få en sump. Skulle göra sumpen 35-40 cm bred, då din belysning är 120cm och akvariet är 160cm.

Du kan då ha en lägre nivå i sumpen vilket kan göra det lättare med skummare om du hade en list som stör.

Detta är ingen dum ide!ytavrinning samt göra tekniken osynlig! Men för en lekman hur göra? anpassar man nivån i "sumpen" med prova sig fram med returpump?hur typ? med kammen så det inte pumpar typ torrt i avdelningen...sen kanske det blir snyggare om jag avdelar på varje sida?(hörn)...får försöka lista ut detta o ha huvudet på skaft!Man är sannerligen ingen ingenjör!:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...