Gå till innehåll

Oväntat mantiskar


Awa86

Rekommenderade inlägg

Det första jag sa till typ alla som känner mig när jag berättade att mina föräldrar (bor hemma) äntligen lät mig skaffa ett akvarium var att bara man inte får en mantis, de låter ju görläskiga kunna ta sönder akvarium o döda invånarna i akvariet och ens fingrar om man nu skulle få för sig att pilla på dem, skulle nog inte sagt så... snacka om att dra otur över sig själv.

När jag packade upp stenen (köpte en låda på Korallfisken) såg jag en död mantis liggandes bland stenarna fick typ panik tills jag insåg att den var död, den var lite mosad så den var ju helt klart inte levande men hjärnan kan spela en spratt. Sedan när karet stått i gång ett litet tag hörde jag knäppningar lite då och då tänkte först ''inbillade mig nog'' eller det var nog nått annat.

Sen började krabborna som följde med stenen försvinna utom skalen som låg lite överallt, självförnekelsen och ursäkterna man försökte hitta på började ta slut.

När jag skaffade turbosar tog det inte så lång tid innan jag såg mantisen snabb som f**n men framme mitt på dagen helvete där var de sista av mina förhoppningar borta. Börja söka på sätt att fånga dem försökte först med en petflaskefälla men gav upp den idéen när jag såg en krabba titta på den och sen vända. Bestämde mig för det lite mer arbetsamma sättet att hälla kolsyrat vatten på stenen (hade nog räckt med vanligt sötvatten) var ju bara det att jag inte visste vilken sten det var så det tog några försök innan jag hittade rätt, sen hivade jag i den i flaskan jag använt till fälla trodde den var död då den knappt rörde på sig men efter ett tag blev de liv på den den var inte så nöjd med att inte kunna gömma sig.

Sen skulle jag få tillbaks stenarna på rätt plats (faaaaaan så jävla mycket lättare de va först gången).

Hade redan ett 10 liters akvarium som jag hade tänkt odla artemia i men det blev i stället ett mantiskar.

Kan tilläga att jag inte har fobi för den längre :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är bra på att ta bilder lite sämre på att lägga upp dem ;) men det kommer kan lova att jag lägger upp det innan helgen är slut så har jag en dedline. Det ser inte så roligt ut nu vanligt akvariegrus som brorsan hade i ett sötvattenskar (inte det bästa valet, ska bytas ut så småningom) och sen bara lite små bitar ls. Jag tänkte skaffa lite levande sand och kanske lite skivanemoner (tycker de är fina men skulle inte vilja ha det i det andra akvariet det riskerar ju att växa överallt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har föresten bytt sand till levande sand nu, mantisen var inte direkt samarbetsvillig när håven närmade sig men hoppas att det gör att värdena förbättras inte för att en mantis är så känslig men i alla fall. Den ska nog få lite mer gömställen snart, de är faktiskt ganska så fega gömmer sig hela tiden och men om den får se sin egen spegelbild så mopsar den upp sig å sen hör man att litet knäpp mot rutan. Det var föresten väldigt roligt att se när den flyttade stenarna under där den bor (sista bilden) för att få större plats tog en o en och sen slängde iväg den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar :smiley9: Mantisen är faktiskt ganska rolig deras dåliga ryckte (som skrämde mig) är faktiskt ganska oförtjänt de går ju bara på sin naturliga föda och försvarar sig om de känner sig trängda. Sen är de lite gulligare i verkligheten än på bild de rör på sina ögon hela tiden och ser ut att annalysera allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Inte uppdaterat på ett tag med tanke på att jag gjort lite mer förändringar, mantisen har fått en lite större sten från Addde så den har fullt upp med att renovera. Tydligen tycker den inte om rörmaskar för den har smashat sönder alla utom de som är mer i stenen. Jag fick en liten halv sjöstjärna som fripassagerare, den lever i alla fall och syns lite då och då. Jag köpte också en liten fragg pumpande Xenia som växer nåt enormt inte konstigt att man får hålla efter dem. Gjorde vattentester i dag och trots att jag bara gjort 2 eller kanske 3 vattenbyten sen starten så var det helt okej värden allt innom riktvärdena utom Ca och Mg som jag inte behöver testa egentligen bara nyfiken att jämföra med det stora de är en bit över det rekommenderade (Ca över 500) (Mg precis läsbart med salifert test), inte förvånad med vattenvärdena på vårt sötvatten Kalket är 8 ggr högre än rek efter kalkfiltret jag tar vattnet innan kalkfiltret eftersom det bildas mer nitrit i kalkfiltret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Blir o tänka om efter att jag varit på resa och min akvarievakt inte skött sitt jobb, kom hem o behövde fylla på nästan 3 liter avdunstat vatten (ojdå glömde det lilla akvariet!!!) mantisen är troligtvis död då den inte syns till alls ens om man lyfter på stenarna och jag har inte hört några knäppningar(nästan en bedrift att döda en mantis på 2 veckor). Till och med Xenian ser dålig ut har slutat pumpa och är alldeles ihopdragen, för o inte tala om skivanemonen bara en skiva lever fortfarande av ungefär 10, vattnet har en gul ton så jag får nog göra ganska mycket vattenbyten ett tag och sedan när akvariet är välmående igen kanske jag kan ha nåt annat i det. Ser fortfarande lite levande i sanden och stenarna otroligt nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har köpt en ny sten till akvariet idag eftersom att jag inte hade så mycket sten, har ju som sagt tänkt göra lite ändringar kommer nog skaffa lite mer mjukisar så det blir lite roligare, föräldrarna tycker jag borde lägga ner karet då jag har ett till och jag har ju trott att mantisen var död men det visade sig att jag hade fel för den var framme idag -Tummen upp så nu är karet säkrat tack vare det men annars tänkte jag som så att om det såg lite roligare ut kanske de skulle tycka att mitt lilla kar är fint med, jag tycker det är jätteintresant hur olikt det är mot mitt andra kar men det fattar ju inte de som bara ser det estetiska. Men oj vad mamma kommer tjata om att jag skyllt på henne i onödan om att mantisen inte synts till :s:

Andra goda nyheter är att Xenian pumpar igen och att min enda överlevande skivanemon ser bättre ut.

Mantisen har nog växt med för jag tyckte den såg större ut får nog vara snäll och mata den lite extra nåra dar har ju tydligen överlevt på att äta det som redan fanns i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Definitivt på tiden för en uppdatering, mantisen mår bra, men det är svårt att få syn på den mer än hastigast nu när jag har så mycket sten. Har äntligen slutat snåla med belysningen och köpt en som är till saltvatten tog dock den blåaste 20 000k och det blev lite väl blått (har en vanlig skrivbordslampa som jag tänder tillfälligt när jag vill ha lite mer synvänligt ljus), blir nog den på 10 000k nästa gång men det funkar tillfälligt.

Skivanemonen tror jag har börjat föröka sig, det finns i alla fall en liten prick i samma färg som skivisen så hoppas hoppas. Har inte velat inte försöka fragga fram fler när det bara finns en liten skiva att experimentera med.

Har också skaffat 2 koraller en Caulastrea och en Plerogyra vet inte riktigt vilka sorter men inom dem arterna alla fall. Plerogyran vart inte så fin i affären så de sålde den billigt den blev snabbt bättre hos mig, kanske för att den inte behövde kämpa mot så många andra koraller? Caulastrean är också väldigt fin den blåser upp sig så mycket att den ser ut som om den vore ihopväxt, den är föresten alldeles grön under ljuset men blir mer bege under skrivbordslampan.

Fick lite aipista med den nya stenen så bekämpar det så fort jag får syn på någon. Det satt också en fin rörmask på stenen (tror det är http://se.reeflex.net/tiere/2976_Microprotula_sp..htm) den är jag mer nöjd med än aipistan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nämnde ju ingen om Xenian den var lite halvdålig pumpade och såg fin ut men växte inte och såhär var det ett bra tag ända tills jag skaffade Caulastrean och Plerogyran då blåste den nästan genast upp sig lite mer och har nu börjat dela på sig igen, vet inte vad som orsakade detta, om det var det samtida vattenbytet eller korallerna men lutar åt korallerna för Xenian har inte visat så stor skillnad vid vattenbyten innan. (lite svårt att tillsätta nya koraller utan att man tvingas göra ett vattenbyte i ett 10 liters akvarium)

Mäter inte vattenvärdena i detta akvarium då jag räknar med att det ändras så fort i alla fall, det man mäter ena dan är inaktuellt nästa. Så länge jag har tillväxt av kalkalger och korallerna ser ut att må bra räknar jag med att akvariet mår bra

Fick också en liten medpassagerare med någon av korallerna en putteliten ormstjärna tror dock att mantisen hittade den sen men den var så liten, ungefär en enkrona med armarna och ett litet knappnålshuvud till kropp så det är inte lätt att se den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...