Moni&Mange Postat 31 januari 2005 Postat 31 januari 2005 Våran dvärghavsaborre har fått en underlig vit fläck vid huvudet ungefär, har inte den blekaste varför, har haft han ca 1 år och inte haft några problem tidigare. Ibland verkar det som det kliar på honom då han skrubbar sig mot akvarieväggen och mot korallerna. Någon som vet vad det kan vara för fel på han?Vi har nyss bytt vatten o skrubbat stenen då det var mycket alger. Vill ju inte att han ska må dåligt Citera
Moni&Mange Postat 31 januari 2005 Författare Postat 31 januari 2005 Alltså en Pseudochromis Paccagnellae... Citera
Moni&Mange Postat 1 februari 2005 Författare Postat 1 februari 2005 Hur kan man hjälpa honom mot detta då??. Citera
apericles Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 Har också ett likande problem. Mina 2 fiskar (nu har jag bara en) fick plötsligt små vita prickar på kroppenMärkte också att en av de kliade sig... det började för 2 veckor sedanoch prickarna är borta just nu men det har hänt att de har kommittillbaka... händer det också med prickarna på din fisk?Vet någon vad man kan göra åt detta? Citera
Daniel Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 som jag har fattat det (håller på att kämpa mot parasiterna jag med..)är dina vita prickar apericles.. vita prickar! det är parasiterna som"bor" på fisken och fisken mår inte speciellt bra av det.. demförsvinner ibland antagligen för dem dör eller bara lossnar från fisken(behandlar du inte med nått?), men så fort dem äggen som finns liteöverallt på din inreding kläks så kommer parasiterna igen...jag behandlar just nu (efter rådgivning med akvaristen) med vitlöksmarinerad artemia. och en produkt som sägs vara revsäker och blabladibla som heter stop parasites.. i karet.! hoppas det fungerar, kan hålla er uppdaterade om ni är intresserade!Det bästa skulle det vara att fiska upp fisken och behandlar den medkoppar, då är du säker att parasiterna dör.. men du är inte säker attde som finns i karet dör också.. <span style="font-weight: bold;">OBS!</span> jag är nybörjare så jagkan mycket väl ha fel.. bara reporterar det jag fick höra påzoogiganten, ni får jätte gärna säga emot mig om jag har fel och kommamed råd ! Citera
crille Postat 4 mars 2005 Postat 4 mars 2005 jag skulle investera i en uv-c ,parasiterna ramlar av,men dör ej,därför kommer det tillbaks hela tiden,med uv grillar du parasiterna när dom är fria i vattnet Citera
apericles Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 Tack för era råd. Jag ska köpa en begagnad UV-c lampa tack vare attnågon här på forumet såg min annons.... vill inte förlora flera fiskar.Trevlig helgPericles Citera
-Johan- Postat 6 mars 2005 Postat 6 mars 2005 UV-c, hur funkar den? alltså suger den in vatten själv eller har man en separat pump ? tål uv-c att ligga i vatten eller måste den vara över vattenytan så att säga ?många frågor där men men... mvh johan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.