Gå till innehåll

Köpa saltkar


Ang3r

Rekommenderade inlägg

Tjenare igen.

Då har man änteligen hittat ett kar. Jag har hela tiden gått på 2 saker när jag har letat kar och det är att det minst skall vara på 200l och att där är en sump. Nu har man lagt ett bud på detta och det var bara till att hämta det i helgen.

Det är ett Juwel 240l som är ombyggt till saltvatten. Jag vet att måtten inte är dom bästa men det får gå. Där ingår en 100l sump och karet är borrat.

Det som medföljer i teknik är 1st 2600 L/H Streamer, 1st st 900 L/H Streamer, 1st eheim 1200 L/H pump, 10 w uvc filter, 4 st 54 t5 rör ( två blåa, två vita)

och en trasig skummare (Luftpumpen har lagt av).

Skummaren kanske går att fixa?

Det som jag vet skall köpas till är osmos och en skummare om man inte kan fixa den som är där. Sen vet jag inte om lyset och pumparna är tillräckligt.

Detta är som sagt mitt första saltvattenskar och i mina ögon ser detta ut som ett bra nyböörjarkar.

Synpunkter på detta tas gärna emot så man vet vad som väntas =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en total nybörjare men vad jag har läst ska man försöka ha ca 20x vattenvolym i cirk-pumparna men det kanske inte är helt nödvändigt (taget från zeovit-forumet kanske är viktigast om man kör deras metod)

sen hade jag köpt en automatisk vattenpåfyllare, för man spyr av att gå och fylla på vatten manuellt.

Uppfattningen jag har fått är att skummare är något man inte ska snåla med så det kan nog vara värt att fixa en ordentlig direkt.

Hej och välkommen btw :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men då blir det någon till cirkulationspump. Sen det med vattenpåfyllare skall man säkerligen införskaffa sig med. Får se hur sumpen ser ut med om man behöver limma dit lite mera glas för extrafack till just automatisk påfyllning. Skummaren skall försökas görasvid om det nu är en bra skummare, är det något skit så skaffar jag mig en ny. Ljuset är ju det som gör att allt växer har jag fått lära mig utav Manne så det vill jag ju inte snåla med =D Får testa och se, blir man inte nöjd får man väl börja bygga om locket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...