Gå till innehåll

Kno3. Kh2po4


campokatt

Rekommenderade inlägg

Har lite prylar kvar sedan ett sötvattensprojekt.

Bla KNO3 för att tillföra nitrat i ett välväxt akvarium.

Och något som kallas KH2PO4 för att tillföra fosfat.

Är dessa grejer nått jag kan använda i mitt saltvattensakvarie?

Om man nu skulle vilja höja dessa.... Tänker särskilt på Nitraten då...

/Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Jag har ju köpt dom till ett sötvatten.

Men om jag nu nollar på både nitrat och fosfat så är det kanske inte det bästa för mina koraller heller... Man vill ju ha LITE av båda men inte för mycket även i ett salt då korallernas alger och kalkalgerna oxå behöver detta.

Då jag kanske vill öka nitrat i burken tänkte jag att detta kanske kunde funka i ett saltvatten oxå...

Ska dock köpa lite mer fiska först och börja mata mera så kanske det odfnar sig ändå. Men kanske dumt att kasta av med det om det funkar även i salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten kan du nog slänga, att nolla den så lågt att korallerna lider är inte helt enkelt att lyckas med.

Nitrat kan vara aktuellt om du kör kolkällor, nitraten vill då sjunka väldigt snabbt och lågt men man vill inte ha så mycket mer än 1-2,5ppm.

Med matning&fisk tror jag dock din primära huvudbry kommer att vara hur du håller värdena nere för det mesta;)

Sen om du börjar segla ner i värden så bör du inte lita på dom billigare testen, dom är ofta ordentligt optimistiska.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Men KNO3 är nått jag kan använda om det skulle behövas? Ville bara veta om jag skulle behålla det..

Kör med både fosfatremover och BP. Har ganska låg belastning med fisk än så länge så jag ska inte förhasta mig.

Har läst att om man kör med BP så kan fosfaten bli så låg att inte nitrat bryts ner... Är detta bara skitsnack? Så man aldrig skulle behöva tillsätta fosfat för att få jämnvikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag med många andra doserar KNO3 i karet, nitrat är rätt lätt att nolla och många koraller gillar inte det, det smidiga med KNO3 är att man får kalium (som ofta är lite lågt i våra kar) och nitrat utan att få med fosfater med mera, om man fortfarande har fosfat i karet.

Jag köpte även KH2PO4 när jag köpte mitt KNO3 bara för att ha, jag känner till några personer som har doserat fosfat i sina kar, det som brukar sägas om det är att vara extremt försiktig om man gör det, för det kan snabbt slå över och alger får fäste. Har själv aldrig testat dosera fosfat, då jag brukar mata tillräkligt för att fosfatet ska vara 0.01-0.03 hos mig, och sjunker det så är det ju bara minska mängden rowaphos :). Nitrat är hos mig (och många andra jag känner) sällan det som begränsar algernas tillväxt, ett kar kan ha 15ppm i nitrat och se precis lika algfritt ut som mitt med 0ppm i nitrat normalt, som jag försöker dosera upp till 2.5ppm.

När det gäller dosering, börja lågt och gå uppåt om du vill testa, mät regelbundet när du höjer dosen, det händer oftast inget på låga doser, då det sugs upp i karet på direkten, men till slut hittar man dosen man behöver tillsätta för att få det värdet man vill ha.

Sen är det ju precis som du säger, det finns många sätt att få mer nitrat, dosera aminosyror, mata mer, fler fiskar (samma som mata mer, men ser trevligare ut :)), och alla håller ju inte med mig om att det finns nåt som för lågt nitrat, så man ska inte ta det som en absolut sanning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Men då får det ligga kvar.

Tänkte om de ämnen jag hade hade negativ inverkan på saltvatten.

Men är det KNO3 man tillsätter för att öka nitrat och KH2PO4 man använder för att tillföra fosfat även i salt så kan dom kanske komma till användning..

Kan för låga värden av NO3 och PO4 påverka Acroporors utfärgning?? Har några som bara varit bruna. Men har samtidigt några som har fina blåa toppar... Kan föresten Acropora som blivit brun få tillbaka sina färger?

Som en länk till Trolls tråd så växer mina röda montioporor fint.... Trotts ej mätbar nitrat med både salifert och Redsea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat hämmar tillväxten genom att blockera kalcificeringen eller skapandet av nytt skelett om man vill säga så.

Dessutom så ökar den mängden zooxantheller vilket gör korallen brun, har du lämpliga låga värden så kommer färgerna tillbaka.

För höga fosfathalter och för lite ljus så förblir korallen brun eventuellt med färgad tillväxt-zon.

http://www.advancedaquarist.com/2002/4/chemistry

http://reefkeeping.com/issues/2006-09/rhf/index.php#5

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...