Gå till innehåll

ytavrinningslåda+ytterfilter


Pekko

Rekommenderade inlägg

Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området.

Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre.

Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre.

Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter?

Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter?

Mvh Pekko

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag antar du är less på den oljiga filmen på vattenytan och är ute efter en ytavrinnare? Det finns mycket smartare sätt att göra detta på, speciellt med ditt akvariums volym. Gör som jag gjorde och köp en sån här: http://aspenaquatics.com/images/a240.jpg

Köp inte ett ytterfilter eller även om du har det koppla inte det till ytterfiltret iheller. Om du har en MCE 600 skummare kan du koppla ytavrinnaren direkt till skummaren. Om det inte så är fallet så köp en powerhead (http://mangrovesandmore.co.uk/images/aquael1100.jpg) och koppla ytavrinnaren till.

Anledningen till att jag avråder dig att skaffa ytterfilter är för att det är en risk att hantera med i saltvattensakvarium. Det samlas ofta smuts i slangarna och filtret är krångligt att rengöra, vilket ofta behövs göras eftersom smutsen kommer antagligen lägga sig i bottnen av ytterfiltret även om du kör det med fritt flöde utan något filtermaterial. Det är inte så kul att få saltvatten i resten av huset, tro mig.

Kör du med den ytavrinnaren och en powerhead får du en klinisk rengöring av din vattenyta där det inte kan fastna smuts lika lätt + det är mycket lättare att hantera vid rengöring.

MVH Ted.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...