Gå till innehåll

A. japonicus


litetsmultron

Rekommenderade inlägg

Har haft två st i omgångar den ena dog ganska snabbt och den andra hade jag i ca 4 månader innan den dog pga att jag var bortrest och min kära sambo glömde att släcka akvariet på natten , det verkade som att den blev jättestressad av det och fick jättemycket prick och dog av det ca en vecka senare .

Annars är det en mycket trevlig fisk priset när jag köpte mina var 1100 kr st men det var i skånes dyraste affär jag köpte mina ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har denna. En oerhört vacker fisk. Den är rätt vanlig, flera har den på guiden.

Jag skulle dock inte rekommendera den som en första kirurg. Den ihop med Leucosternon är väl bland de känsligare kirurgerna i vanligt tal. Sen är väl Hepatus extrem i sig.

Börja med någon lättare kirurg typ Zebrasomas eller något, kan du hålla den, så kan du ju sen försöka med japonicusen.

En av mina fiskar blev sjuk, pga matbrist och i samband med att den dog, så fick jag jätteproblem med Japonicusen.. den smittas av sjukdomar och parasit i akvariet jättelätt.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I all välmening så vill jag skriva att alla de fina fiskar du räknar upp att du tänkt ha i ditt 220 liters akvarium blir alldeles för mycket. Kirurger vill ofta ha stora ytor och mycket vattenvolym för att trivas riktigt bra. Dessutom gömställen då de kan vara väldigt skygga. Det är ganska stora fiskar och de växer också snabbt. Många stora fiskar i ett för litet kar kan ofta vara orsaken till stressprick som i förlängningen tar död på fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så tror jag mig sett att du projekterar ett 750 liters akvarie va!?

skall du ha både japonicus samt leucosternon försök då att köpa dessa samtidigt då du kommer få väldiga problem vid nytillförsel av fisk av likanande utseende efter du satt i någon av dessa fiskarna.

jag har Nigricans samt leucosternon ihop och det är hur läckert som hällst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I all välmening så vill jag skriva att alla de fina fiskar du räknar upp att du tänkt ha i ditt 220 liters akvarium blir alldeles för mycket. Kirurger vill ofta ha stora ytor och mycket vattenvolym för att trivas riktigt bra. Dessutom gömställen då de kan vara väldigt skygga. Det är ganska stora fiskar och de växer också snabbt. Många stora fiskar i ett för litet kar kan ofta vara orsaken till stressprick som i förlängningen tar död på fisken.

Han håller på att starta ett 720 för tillfället :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju ingen Acanthurus innan och vad jag upplever så är de vääääldigt revir stridiga om de varit ensamma i akvariet och det tillkommer en ny acanthurus.

jag har släppt i ett bra gäng med fiskar i mitt akvarie efter inköpet av min leucosternon och den eda fisk den reagerade på var nigricansen. Alla andra fiskar behandlades mer eller mindre som luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...