jezzka Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 har gröna alger i halva karet, som man kan se på bilden. ville bara kolla om det är nått allvarligt, om nån vet, eller hur man får bort det? är så konstigt att det bara är i halva Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StoffeSwe Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 Konstigt. Vad har du för belysning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freddi36 Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 vet absolut inte om detta kan ha med saken att göra men jag ser att du har en streamer och utblåset från filtret riktat mot stenarna som har alger på sig. borde väl vara tvärtom, att stenarna med lite blås på sig får alger..?mycket märkligt att gränsen är hårfin och mer eller mindre precis i mitten av karet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StoffeSwe Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 Off topic, rikta dina pumpar mot ytan så slår de sönder en del av ytfilmen och ökar syresättningen i karet. Ser ut som ett Juwel rio 180, om du täpper igen inloppet i nedre delen av filterboxen, tömmer filterboxen på innehåll förutom returpumpen och täpper till en del av det övre inloppet så får du en effektiv ytavrinning. Har du tur kanske din skummare passar där i.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34699-Stoffes-Juwel-Rio-180 se inlägg 10, andra bilden hur jag löste det i mitt gamla rio 180.Det här löser nog inte ditt algproblem men det kommer hjälpa dig att hålla ytan ren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 Är akvariet nystartat, kan det vara kiselalger, använder du osmos? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
litetsmultron Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 Två olika lampor eller en ny å en gammal? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StoffeSwe Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 Jag var inne på det också... Eller att solen ligger på den delen av karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 Grön Cyano skulle jag säga om det är lite slemmigt och går o torka av från rutorna.Den brukar kunna sprida sig fläckvis och bara ta delar av karet som sitt hem, andra alger brukar sakta men säkert vandra.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 17 oktober 2011 Dela Postat 17 oktober 2011 (ändrat) Grön Cyano skulle jag säga om det är lite slemmigt och går o torka av från rutorna.Den brukar kunna sprida sig fläckvis och bara ta delar av karet som sitt hem, andra alger brukar sakta men säkert vandra.//NiXoNDet finns alltså grön Cyano? Misstänker jag är utsatt för det med!Bra att detta kom upp i diskussion här, för jag har varit väldigt skeptiskt mot mitt skit som har kommit. Det liknar kiesel alger, men beter sig annorlunda! Det som gör den så lik kiesel alger är att den är på vissa ställen brun/gulaktig och skapar luftbubblor på vissa ställen.Det som skiljer den sig mot kieselalgers beteende är att dem försvinner innan ljuset släcks i akvariet och kommer tillbaka nästa dag efter några minuter efter att ljuset har varit tänt. Det är slemmigt. Det började som runda fläckar.Funkar Red slime mot all sorts Cyano? Eller det är olika bakterier?Hittade ett inlägg till som passar in på mig!Hej!Jag skulle vilja veta om detta är kiselalger, dinosar, cyano eller röda slemalger...[ATTACH]39664[/ATTACH][ATTACH]39665[/ATTACH][ATTACH]39666[/ATTACH]De beter sig följande:De vajjar och ser lite slemmiga ut, är bruna.Där är luftbubblor på toppen av många av dem.Efter natten är de helt borta, och de stenar de varit på finns ett vitt pulver där de varit.När ljuset slår på kommer de åter igen.De sitter väldigt löst på stenar och håller inte ihop när man känner på dem, så de känns inte slemmiga.Tack på förhand...Det är ju otroligt vad Cyano bakterier ogillar att vi vill ha en del av havet i hemmet!Jag är rädd för att jag har dinoflagellater. Tydligen inget lätt att få bort... Typiskt... Ändrat 17 oktober 2011 av Tedd Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 18 oktober 2011 Dela Postat 18 oktober 2011 Red Slime Remover funkar på grön cyano med, jag hade dock lite negativa effekter på acron sist jag använde mig av det så ta det lugnt om karet är nytt.Cyano kan ge sig med tiden helt snällt, och har haft bra effekt av att köra lite bakterier och kolkälla i mitt stora kar(fraggkaret har varit en helt annan historia).//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 18 oktober 2011 Dela Postat 18 oktober 2011 Red Slime Remover funkar på grön cyano med, jag hade dock lite negativa effekter på acron sist jag använde mig av det så ta det lugnt om karet är nytt.Cyano kan ge sig med tiden helt snällt, och har haft bra effekt av att köra lite bakterier och kolkälla i mitt stora kar(fraggkaret har varit en helt annan historia).//NiXoNOkej. Om det nu visar sig var Cyano eller dinos och man vet inte vilket. Skulle det hjälpa med ett vattenbyte 1 gång i veckan på 60 liter? Kan det ge framgång, eller gör det hela värre? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 18 oktober 2011 Dela Postat 18 oktober 2011 Dinos har jag inte haft problem med men jag har för mig att dom ser lite annorlunda ut kontra cyanon som blir som en mjuk o slät matta.Vattenbyte kan jag inte koppla ihop med någon större framgång, men vissa har lyckats med o suga ut cyano med jämna mellanrum.FM har ett algmedel som skall vara extra bra mot dinos men det är hårt mot fisk och räkor och kan ställa till det rejält i karet.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jezzka Postat 18 oktober 2011 Författare Dela Postat 18 oktober 2011 Är rätt nystartat, använder just nu kranvatten men ska köpa osmos så snart som möjligt Är akvariet nystartat, kan det vara kiselalger, använder du osmos? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.