Gå till innehåll

gröna alger i HALVA karet, vad är det för nått???


jezzka

Rekommenderade inlägg

vet absolut inte om detta kan ha med saken att göra men jag ser att du har en streamer och utblåset från filtret riktat mot stenarna som har alger på sig. borde väl vara tvärtom, att stenarna med lite blås på sig får alger..?

mycket märkligt att gränsen är hårfin och mer eller mindre precis i mitten av karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off topic, rikta dina pumpar mot ytan så slår de sönder en del av ytfilmen och ökar syresättningen i karet. Ser ut som ett Juwel rio 180, om du täpper igen inloppet i nedre delen av filterboxen, tömmer filterboxen på innehåll förutom returpumpen och täpper till en del av det övre inloppet så får du en effektiv ytavrinning. Har du tur kanske din skummare passar där i.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34699-Stoffes-Juwel-Rio-180 se inlägg 10, andra bilden hur jag löste det i mitt gamla rio 180.

Det här löser nog inte ditt algproblem men det kommer hjälpa dig att hålla ytan ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grön Cyano skulle jag säga om det är lite slemmigt och går o torka av från rutorna.

Den brukar kunna sprida sig fläckvis och bara ta delar av karet som sitt hem, andra alger brukar sakta men säkert vandra.

//NiXoN

Det finns alltså grön Cyano? Misstänker jag är utsatt för det med!

post-5764-14468923143208_thumb.jpg

Bra att detta kom upp i diskussion här, för jag har varit väldigt skeptiskt mot mitt skit som har kommit. Det liknar kiesel alger, men beter sig annorlunda!

Det som gör den så lik kiesel alger är att den är på vissa ställen brun/gulaktig och skapar luftbubblor på vissa ställen.

Det som skiljer den sig mot kieselalgers beteende är att dem försvinner innan ljuset släcks i akvariet och kommer tillbaka nästa dag efter några minuter efter att ljuset har varit tänt. Det är slemmigt. Det började som runda fläckar.

Funkar Red slime mot all sorts Cyano? Eller det är olika bakterier?

Hittade ett inlägg till som passar in på mig!

Hej!

Jag skulle vilja veta om detta är kiselalger, dinosar, cyano eller röda slemalger...

[ATTACH]39664[/ATTACH]

[ATTACH]39665[/ATTACH]

[ATTACH]39666[/ATTACH]

De beter sig följande:

De vajjar och ser lite slemmiga ut, är bruna.

Där är luftbubblor på toppen av många av dem.

Efter natten är de helt borta, och de stenar de varit på finns ett vitt pulver där de varit.

När ljuset slår på kommer de åter igen.

De sitter väldigt löst på stenar och håller inte ihop när man känner på dem, så de känns inte slemmiga.

Tack på förhand...

Det är ju otroligt vad Cyano bakterier ogillar att vi vill ha en del av havet i hemmet!

Jag är rädd för att jag har dinoflagellater. Tydligen inget lätt att få bort... Typiskt...

Ändrat av Tedd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Slime Remover funkar på grön cyano med, jag hade dock lite negativa effekter på acron sist jag använde mig av det så ta det lugnt om karet är nytt.

Cyano kan ge sig med tiden helt snällt, och har haft bra effekt av att köra lite bakterier och kolkälla i mitt stora kar(fraggkaret har varit en helt annan historia).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red Slime Remover funkar på grön cyano med, jag hade dock lite negativa effekter på acron sist jag använde mig av det så ta det lugnt om karet är nytt.

Cyano kan ge sig med tiden helt snällt, och har haft bra effekt av att köra lite bakterier och kolkälla i mitt stora kar(fraggkaret har varit en helt annan historia).

//NiXoN

Okej. Om det nu visar sig var Cyano eller dinos och man vet inte vilket. Skulle det hjälpa med ett vattenbyte 1 gång i veckan på 60 liter? Kan det ge framgång, eller gör det hela värre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinos har jag inte haft problem med men jag har för mig att dom ser lite annorlunda ut kontra cyanon som blir som en mjuk o slät matta.

Vattenbyte kan jag inte koppla ihop med någon större framgång, men vissa har lyckats med o suga ut cyano med jämna mellanrum.

FM har ett algmedel som skall vara extra bra mot dinos men det är hårt mot fisk och räkor och kan ställa till det rejält i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...