Gå till innehåll

uvc


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

tänkte bara hör om någon vet vilket uvc som är det bästa????????

och så en sak till är det någon skilnad på uvc till dammar såg att dom är bra mycket biligare!!

tack på förhandsmiley11.giffoto_img.gif

Ändrad av hedan den 2003September12 kl 18:06

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mors Hedan! Försökte hitta gamla trådar på detta tema men hittade inte. Har funnits många.? Jag använder dammUV. 36 W till 540 l. Grejen är den att du inte kan ha för mycket flöde genom dom. Kommer inte ihåg vad de som är avsedda till saltvatten heter men det finns. I dammUV är det igentliga användningsområdet att klumpa ihop svävalger och det behövs det inte mycket UV strålning för att fixa tydligen. Flöden på 6-7000l/h är vanligt och kanske effektivt. I saltvattenkar är det ju parasiter och då i första hand vitaprick som man vill åt. Dessa kräver längre tid i UV-strålningen för att dö. Jag matar min UV med ca 300 l/h (DammUV). SaltvattensUV klarar tydligen ett större flöde. Allt beroende på hur stort avståd det är mellan yttervägg och kvartsglaset som skyddar lampan för vattnet, och längden förståss. Man får ju inte ge parasiten bara en snygg solbränna.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...