Gå till innehåll

Aqua Medic Blenny/Yasha frågor och svar.


danielj75

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det ligger rätt men annars får någon vänlig Mod flytta tråden.

Jag får en del frågor angående detta karet och tänkte att det är lika bra att det får en egen tråd då vi börjar bli några som har ett jag vet iaf 2 till.

Så varför valde jag ett Blenny. (Var ju ganska tidigt ute ;) )

Om man skall var krass så var det pågrund av ett flertal anledningar. Men de viktigaste är/var.

1. All in One. Allt finns förutom Värmare och auto top off i packetet.

2. Storleken. 80l el. ca 20 gallons ger ganska stor möjligheter när det gäller fiskar.

3. Låg strömförbrukning med LED och lågförbrukande Streamer och skummarpump.

4. Priset. Kostar inte mycket att köpa in för ett färdigt och nytt akvarium.

5. Sumplöst. Gillar inte tanken av vatten på mitt parkett golv. Jag vet att för eller senare kommer jag ta steget till sump men inte ännu.

Vad man inte får om man väljer ett Blenny är.

1. Optiwhite.

2. Sump.

3. Ljusstyrka för SPS.

Så mina tankar nu när jag har kört med det ett tag.

Karet fungerar väldigt bra, Skummaren skummar kanske lite väl blött och är lite svår att ställa in på torrare skumning. Måste antagligen sätta den lite högre upp (finns på att göra listan). Även ATO behöver installeras finns också på att göra listan. Får även störningar på ljuset av skummaren måste dra jord till uttaget. Finns att göra listan med Farsgubben bra med el gubbar i släkten :).

Streamer är väldigt bra och pumpar ut rejält med vatten nackdelen är väl att man får ett konstant flöde cirkulärt går ju enkelt att åtgärda om man vill med en pump till. Annars tror jag nog att flödet räcker för i princip allt (Misstänker en del Gorgonier vill ha ännu högre flöde.) 60gånger karet på högsta läget.

Så många frågar om jag rekommenderar karet och för att sammanfatta så kan jag väl säga att jag funderar på att köpa ett till så det får bli ett JA på den frågan.

Ps. Alla ni med Blenny och även Yasha får gärna hjälpa till med den här tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...