Gå till innehåll

Ny teststicka


Bygert

Rekommenderade inlägg

Tetra verkar vilja satsa på saltvatten också nu och har kommit ut med en teststicka för saltvatten. Det är ju intressant att se hur det fungerar så jag har köpt för att testa. Så här långt har jag sett hur det ser ut praktiskt och helt klart är det snabbt och smidigt, jämfört med dropptest är det ju rena drömmen om man bara ser till att få det gjort.

Testet visar nitrat, nitrit, kalcium, kH och pH. Särskilt ett snabbt och enkelt test för kalcium är ju intressant. Det är dock rätt rejäla kliv i graderingen, för kalcium t ex 100 - 200 - 300 - 400 - 500. Färgerna man skall jämföra stickan med är inte så där väldigt väl åtskilda heller, även om testet i sig fungerar perfekt så får man alltså bara nåt på ett ungefär.

Jag har inte jämfört med något annat test än, det får bli när jag har tid (jo det är ju det med dropptesten, det tar tid) men det som stickorna visar känns i alla fall inte orimligt.

På sötvattensforum brukar ju sticktest i stort sett anses värdelösa och något ligger det i saken, det är då banne mig inga precisionsinstrument. Samtidigt så ser jag dem som inte helt värdelösa, har man många akvarier så kan man med stickorna snabbt göra en grovkoll och se om något hänt som behöver kontrolleras mer noga. Till det tycker jag de duger, en snabb grovkoll, eftersom det tar såpass tid med dropptest så kanske det är bättre med ett halvdant test som blir gjort än ett bra test som inte blir använt.

Kanske kan de här stickorna för saltvatten - om de nu åtminstone visar nåt som är i närheten av verkligheten - ha samma funktion, grovkoll som är bättre än inget. Tetra brukar inte släppa ifrån sig rent skräp så visst hopp kanske man kan ha. Jag får väl ta och jämföra med dropptesten vad det lider och se hur det ser ut. Men för säkerhets skull då igen, stickor kommer knappast nånsin att bli några bra mätinstrument som är i närheten att vara precisa. Fast när det nu dyker upp nåt nytt är det ju intressant att se hur det funkar och om det åtminstone, som jag kanske hoppas, duger till snabb grovkoll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...