Gå till innehåll

MH + Actinic


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej, jag skall komplettera mitt ljus till mitt 720 med 2 st 58w lysrör, de ljuskällor jag har nu är 3st 250w MH på 14,000k och 3st blå kompaktlysrör (osram L67).

Nu funderar jag på om man skulle komolettera med 2 st Actinic rör, kanske kan man få ännu bättre fart på koraller och kalkalger, eller blir det för mycket uv?

Kompletterar i första hand för att få ett båare ljus än vad jag har nu.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte Osram 67 det samma väglängd som Actinic.

Vill du ha ett blåare ljus skulle du inte kunna byta ut den ena Mh lampan till en 20000Kelvinslampa?

oppz såg att du kör som jag med Kompaktlysrör, ja då skulle man ju kunna komplettera med 2st 58watts rör som du skriver. Det kanske kan vara aktuellt nu då med T5 rör 80watt é ju 150 långa.

De finns ju i höga kelvintal de med

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om osram L67 är som Actinic, det kanske det är, bra i så fall för det är himla snygggt ljus i dom så helst skulle jag nog vilja ha 2 st 58w med det här ljuset. Kanske skulle det bli ännu bättre med T5 men jag har redan elektroniken för 2 st 58 wattare och så e väl dom rören billigare än T5.

Dom kompakt rören jag har sitter i framkant på karet och lyser snett nedåt så jag får bara synligt blått ljus från dom i fram på karet, inget i bak på korallerna o stenarna där.

Dom 2 58 wattarna jag nu skall sätta upp skall jag ha hängande mitt över karet på varsin sida om MH armaturerna, tror det kan bli väldigt bra :-)

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...