Gå till innehåll

T5 vs Metrallhalogen


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har använt T5 lysrör i snart ett år nu, men jag har ingen större erfarenhet av MH. Det enda jag kan säga ett MH har ett mer levande ljus i och med skuggor och sånt.

Om man gör jämförelsen med vanliga lysrör istället så är väl fördelarna att de tar mindre plats och ger mer effekt. I mitt 200L så har jag klämmt in 4*54 W och det räcker för att kunna ha stenkoraller. Nackdelarna är priset, de kostar ganska mycket.

Nästa gång jag ska flytta så kommer jag att skaffa ett större kar. Belysningen i det kommer att bli både MH och T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej vad är T5 för lysrör?

Stefan

__________________

220L Powerhead 802, Aquabee 3000, Fluval 403. Turboflotor am 1000 multi De Bary uvc 15W

1 30W Marieglow 1 30W Powerglo

Med reflectorer och ett 30L nano

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian hur har du fåt in 54w rör de är välla typ 105cm långa har du dem åvan? Jag har ett 200lit och har 2xT5 39w och 2xlysrör 30w. Får man inte en massa spill ljus på sidorutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 rör är en relativt ny sorts lysrör det är mycket smalare än vanliga. Och iomed detta så skuggar de inte sig själva. Så mera ljus ner i akvariet och mindre spill. Sedan har de högre W-tal. Sök här i forumet på T5, så hittar du massor av info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom det ovannämnda så ger T5 betydligt stabilare ljus, de ärdimmbara (med digitala don, inga glödtändningar här inte) och avger mindre värme (själva röret alltså).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tommy Norberg var hemma hos mig förra veckan och visade upp en 1x80watts aramtur med TLD 840 som rör tror att de har ett spectra på 4800 Kelvin å jag é mycket fashinerad!!

Höll denna armatur ca 80cm från golvet och testade med att hålla handen under. Ingen Skugga alls!! man kunde först se en antydning till skugga på ca 10cm från golvet.

Jätte snygg armatur i övrigt med både reflektor och raster.

Så när han får igång sin rulljans på detta så kommer jag utan att tveka att köpa T5 rör och armatur.

Han sa nått även ifall man sätter många rör så får man även på dessa ett flimmer i karet som det förut har pratas om, att T5 rör misster man charmen med det flimmrande ljuset.

För att få plats med rören så kommer jag antagligen köra med 2x54watt och 6x39watt i olika kelvintal.

Skall visst kunna fås mellan 4.800-20.000 kelvin och aqtanicrör.

Vet att det är många som väntar på armaturer från Tommy men åter igen, vi får vänta tills det hela blir klart. Det gör jag gjärna efter att sett resultatet!!

skulle det ej vara så bra som man trott så får la man komplettera med en 1x70watts MH

Ändrad av wrang den 2003September12 kl 17:10

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du tyckte om dem Christian!

Jag hoppas bara att jag skall få ordning på han som kommer att förse mig med T5 balkarna, han har strulat lite nu, men vi får se hur det går.

Det var vara det med flimmret av T5 rören om man packade dem tätt, så ingen missförstår. Jag TROR att det kommer att bli ett flimmer eftersom en kille som arbetar med att utveckla T5 armaturer sa att så kunde det bli om man satte dem tillräckligt tätt!

Och jag mätte under en 250W MH idag och den gav ca 12-13000 lux strax över vattenytan så det var en gammal lampa i men på samma avstånd så gav min armatur med 1x80W ca 8500 lux. avsåndet var ca 40-50 cm.

En 150W MH som jag också hade möjlighet att prova idag men som hade en fräsch lampa gav ca 20 000 lux.

Det ger i alla fall en liten uppfattning om skillnaden i ljusstyrka per ytenhet mellan MH och T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...