Gå till innehåll

värden gjorda me saliferts test


hbmannen

Rekommenderade inlägg

så här kan de se ut me 2 olika sorters tester.. ja tror nog mest på saliferts test, det känns klart proffsigare att använda..

det blev ganska stora skillnader..

SERA ------- SALIFERT

ca:280 ------- 450

ph:7.9 ------- 8.15

kh:6 ------- 13.1

alkalinity:6 ------- 4.69

silikat:0.1 ------- 0

nitrite:0.1 ------- 0

nitrate:0.1 ------- 0

ammoniak:0.1 ------- 0

phospat:0 ------- 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar på fler värden än så, 0 samtidigt på saliferts tester SI,No2,No3,NH4,PO4? det får bara jag med destillerat vatten om testerna utförs korrekt och i dagsljus samt med en portion ärlighet. (av någon anledning tycker alltid frugan att det är högre värden än vad jag tycker) smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar på fler värden än så, 0 samtidigt på saliferts tester SI,No2,No3,NH4,PO4? det får bara jag med destillerat vatten om testerna utförs korrekt och i dagsljus samt med en portion ärlighet. (av någon anledning tycker alltid frugan att det är högre värden än vad jag tycker) smiley2.gif.

ja gjorde testerna på eftermiddagen när ljuset i diffust som de stod i sliferts tester..

har även gjort om testerna en gång till ikväll.. bara för att dubbelkolla.. och får samma värden.. nu e det ju så att det bara bor 4 clowner 1 gigantia 1 läderkorall. å ett gäng sniglar i karet. så det kanske inte blir så mycke utslag då smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvivlar inte på att du har utfört testerna rätt men det är svårt att se på vissa tycker jag, ljuset är viktigare än vad man tror. Lysrör är bara att glömma attkolla i.Prova titta genom provet mot molnen med ett prov bredvid med destillerat vatten och du kommer förmodligen att se skillnad, PO4 ärlurig med sina0,003mg.. lätt.. smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påtal om tester så har mitt SI test skiktat sig i flaskan med en gul sörja i botten och går inte att få att blanda sig.. helskumt... Märkte oxå att prover fick en svag toning av gult efter tillsatsen ur första flaskan...har ingen aning om det ska bli så... Men jag antar att det bara är att byta skräpet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley37.gif

mm håller iof me att de e knepigt att se... men ja har gjort så att ja viker ett vitt papper runt 3 sidor av burken å kollar genom den tomma sidan men ljuset från himmlen bakom mig. då får man faktiskt ganska bra.. går iaf att avgöra ifall de e färglöst eller smått rosa :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...